Krónika

Huszonöt éves a Google

Huszonöt éve, 1997. szeptember 15-én jegyezték be a Google.com internetes domaint, ezt tekintik az internetes és információtechnológiai óriáscég születésnapjának.

Huszonöt éves a Google
Hamar óriásvállalattá nőtte ki magát a cég
Fotó: AFP/APA/Stanislav Kogiku

A Larry Page és Sergey Brin, a kaliforniai Stanford egyetem két 24 éves diákja által bejegyeztett, mára fogalommá vált Google a 10-es szám századik hatványát jelölő googol szó egy változata. A két barát 1998. szeptember 7-én egy garázsban hozta létre a Google céget, amely általuk kifejlesztett keresőszolgáltatást nyújtott, és a kulcsszavak megadása nyomán oly gyorsan és megbízhatóan adta meg az elérhetőségeket, hogy az interneten hamar általánossá vált használata.

A szolgáltatás lényege, hogy a program minden egyes keresésnél kapcsolatba lép a webhelyekkel, és memorizálja őket: a Google óriási és állandóan megújuló adatbázisában a kulcsszavak révén történik a kutatás, a nyilvántartott webhelyek számát már 2007-ben több tucat milliárdra becsülték. Miután a szolgáltatás többnyelvű, a Google világon mindenütt a legfőbb keresőprogrammá vált, csak Kínában kisebb a piaci szerepe, ahol a hazai fejlesztésű keresőmotorok dominálnak.

A cégbejegyzést megelőzően Larry Page és Sergey Brin már két éve dolgoztak kollégiumi szobájukban a keresőalkalmazás kifejlesztésén, saját maguk által épített első szerverük dobozát legóépítőkockákból rakták össze. A kereső első munkaneve Backrub (hátmasszázs) lett, ami még számukra is rémesen hangzott, felmerült a The Whatbox (mi-doboz, a kérdőszó és a főnév összevonásából) is, ám ez sem nyerte el tetszésüket.

Amikor 1997 szeptemberében ismét a néven ötleteltek, Page szobatársa, Sean Anderson a googolplex matematikai kifejezést javasolta. E felfoghatatlanul nagy szám leírásakor az egyes számjegyet googol darab nulla követi, matematikusok ezt úgy érzékeltetik, hogy egy Googolplex nagyobb, mint a részecskék száma a világegyetemben, kinyomtatni pedig akkor sem tudnánk, ha univerzumunk minden anyagát papírrá és tintává változtatnánk.

Az indoklás így szólt: „Olyan terméket akartok kidolgozni, amely lehetővé teszi, hogy az emberek nagyon nagy mennyiségű adatot kereshessenek, márpedig a googolplex nagyon nagy szám.” Page és Brin tetszését elnyerte az ötlet, de inkább a rövidebb googolt preferálták, és Anderson azonnal rá is keresett, hogy létezik-e már ilyen domain név. Véletlenül azonban hibásan azt gépelte be, hogy google, ami Page-nek még jobban tetszett és emellett maradtak.

A Google a keresőalgoritmushoz hasonlóan innovatív megoldást talált arra is, hogyan lehet az alkalmazással pénzt keresni: kis hirdetéseket helyeztek a találatok közelében és azokhoz igazodó tartalmakkal. A hirdetési felületek árazására is írtak egy algoritmust, a hirdetőnek csak akkor kell fizetnie, ha a hirdetésére rákattintanak.

A Google 2004-ben tőzsdei cég lett, értéke akkor már 23 milliárd dollár volt. Ekkor indult a vállalat levelezőszolgáltatása, a Gmail is, 2005-ben indították el a Google térképszolgáltatását. 2006-ban 1,65 milliárd dollárért megvásárolták a legnagyobb videómegosztó oldalt, a YouTube-ot.

Kapcsolódó írásaink