Krónika

Lehangoló a kép a romániai diákságról

Egy friss felmérés szerint rendkívül rossz állapotban van a romániai diákság. A jelentésből kiderült, tíz fiatalból hét funkcionális analfabéta.

Lehangoló a kép a romániai diákságról
A felmérés szerint tíz diákból hét funkcionális analfabéta (Képünk illusztráció)
Fotó: MH/Purger Tamás

Egy május és június között zajló romániai kísérlet keretében az ország ötszázhuszonhat iskolájából százhatvanötezer diák (elemi, általános és gimnáziumi tanulók egyaránt voltak köztük) képességeit mérték fel, és az eredmény minden eddiginél lehangolóbb – írta meg csütörtökön a Főtér. A lap az Adevarulra hivatkozva közölte, a fiatalok hetven százaléka csak mérsékelten fogja fel a tananyagot, azaz tízből hét gyerek funkcionális analfabéta.

Ez az eredmény azért olyan mellbevágó, mert korábban a tanügyi szakemberek azt feltételezték, hogy e tragikus arány negyven, legfeljebb ötven százalék körül járhat. Igaz, már az sem lett volna túl rózsás, de a hetven egyenesen rémisztő.

A funkcionális analfabetizmus azt jelenti, hogy az illető ugyan ismeri a betűket és el is tudja olvasni a szöveget, csak éppen nem érti meg, miről szólnak a leírtak. Ez tipikusan az az eset, amikor a gyerek felolvassa a tankönyvből a leckét, de miután a pedagógus rákérdez, hogy mit hámozott ki belőle, akkor ezt már képtelen összefoglalni.

A szakemberek szerint ez elsősorban annak a következménye, hogy a román oktatási rendszerben egyszerűen nem tanítják meg a fiatalokat a kritikai gondolkodásra. Magyarán mondva csak bebifláztatják a standard tananyagot, amit a vizsgán vagy felelésnél gépiesen „visszaböfögnek" a diákok, aztán elfelejtik az egészet anélkül, hogy bármi nyomot hagyna bennük – fogalmaz a Főtér.

Kapcsolódó írásaink