Krónika
Javuló baleseti mutatók
Míg 2011-ben 15 827, tavaly már csak 14 215 személyi sérülés történt idehaza az utakon

Megfigyelhető, hogy mindig az első (2600, 2900) és a negyedik negyedévben (2800, 3500) történik a legkevesebb, a harmadikban pedig a legtöbb (4700, 4900) személyi sérüléssel járó közúti baleset. Ugyancsak javuló tendenciát mutat a teherszállító járművek okozta, személyi sérüléssel végződő balesetek száma – míg 2001-ben 2027, addig tavaly 1362 ilyet regisztráltak.

„Úgy vélem, a javuló számok mögött a jobb közlekedési morál és nem kis mértékben az egyre biztonságosabbá váló gépjárművek állnak” – mondta lapunknak Herpy Miklós (képünkön) közlekedési szakjogász. Mint kifejtette, a modern technika nagyban csökkenti a sérülés kockázatát. Szerinte egy-egy jelentősebb sajtóvisszhangot kapott ügy is érezhetően segíthet abban, hogy az emberek betartsák a szabályokat. A büntetés ugyanis nem csak annak szól, akit ér, hanem „pedagógiai célból” a társadalom többi tagjának is – fogalmazott.
Utalt arra is, hogy a büntetőfékezés – amely valójában közúti veszélyeztetés – életveszélyes helyzeteket teremthet, ugyanakkor jó hír, hogy ezek az esetek – szintén a technika térhódítása okán – egyre kevésbé maradnak rejtve. „Az ilyen ügyekhez köthető példás bírósági ítéletek szerintem komoly visszatartó erőt jelentenek, s ha mindehhez széles körű médiaközlés is társul, az különösen markáns üzenet lehet minden sofőrnek” – tette hozzá Herpy Miklós.
A statisztikákból az is kiderül, hogy a teherszállító járművek okozta személyi sérüléses balesetek száma is jelentősen apadt 2001 óta. Akkor ugyanis 2027, míg tavaly 1362 ilyen történt. A csökkenés szinte végig folyamatos volt, pusztán 2010-ben (1517), 2015-ben (1616) tört meg a lendület. Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy 2020-ban 1224 eset volt.
