Krónika

Bádog Böske hozta meg a sikert Fordnak

Az autómogul az Egyesült Államok közlekedését és iparát is forradalmasította

Hetvenöt évvel ezelőtt, e napon hunyt el Henry Ford, aki praktikus és megfizethető autóival megváltoztatta az emberek életmódját. Feltalálta a mozgó összeszerelősort, lefektette a tömegtermelés alapjait, amelyek azután a 20. század első felében az egész világon iparági szabvánnyá váltak. A nevét viselő gépkocsigyártó céget máig a leszármazottai vezetik.

Bádog Böske hozta meg a sikert Fordnak
Henry Ford sikerének egyik titka az, hogy nagyvonalú volt, és magas béreket fizetett dolgozóinak
Fotó: Wikipedia

Henry Ford 1863. július 30-án a Michigan állambeli Springwells Townshipben született. Jól menő családi farmon élt, napjait egyrészt az egy tantermes iskolában töltötte, másrészt a farmon dolgozott. Már fiatal korában érdeklődött a műszaki dolgok iránt. Tizenkét éves korára szabadideje túlnyomó részét a saját maga által felszerelt kis gépműhelyben töltötte, és tizenöt éves korában itt készítette el első gőzgépét. A következő évben a közeli Detroit városába ment, ahol gépésztanoncként kezdett dolgozni. A következő néhány évben részben gőzgépek üzemeltetésével és javításával foglakozott. Ráébredt arra, hogy a közönséget jobban érdekli a közúti jármű, mint a traktor, és tanulmányozni kezdte a benzinmotor elvét.

Első benzinmotorját 1887-ben építette, majd készített többet is. Egy évvel később feleségül vette Clara Bryantet. Ford 1891-ben a detroiti Edison Illuminating Company mérnöke lett. Két évvel később főmérnökké nevezték ki, ami elég időt és pénzt biztosított számára ahhoz, hogy a belső égésű motorokkal végzett saját kísérleteivel foglalkozhasson. A kísérletek csúcspontját 1896-ban az első önjáró jármű, a Quadricycle elkészítése jelentette. Az első Ford-motor a Bagley Avenue 58. szám alatti otthonában, a fa konyhaasztalon készült el. Ebből a kísérletből kiindulva egy olyan motort tervezett, amelyet négy biciklikerékkel ellátott vázra szerelt, ez lett az első Ford autó.

A mozgó összeszerelő-szalag megteremtette a tömeggyártás alapjait
A mozgó összeszerelő-szalag megteremtette a tömeggyártás alapjait
Fotó: Ford Motor Company


Miután 1898-ban kilépett az Edison vállalattól, Ford megszervezte a Detroit Automobile Companyt. Bár a cég csődbe ment, a kudarc nem tántorította el, különböző versenyautókat kezdett tervezni és építeni. 1901. október 10-én a híres Sweepstakes versenyautójával legyőzte az amerikai bajnokot, Alexander Wintont. Később, 1903-ban Alexander Y. Malcolmsonnal társult, akivel a Ford & Malcolmson Ltd.-t hozták létre.

A Dodge testvérektől – John és Horace – rendeltek alkatrészeket, de amikor azok sürgették a fizetést, Ford rábeszélte őket, hogy társuljanak. Végül tíz másik embert is bevonva 1903. június 7-én hozták létre a Ford Motor Companyt. Az első típus, az A-modell prototípusának elkészültéig mintegy 28 ezer dollárt fektettek be.

Az autó nyilvános bemutatójára 1896. június 4-én került sor. A jármű 25 mérföldes sebességet ért el.
Aztán 1908. október 1-jén piac­ra került a detroiti Ford Motor Company világhírű autója, a híres Ford T-modell, amelyet ettől a naptól kezdve 825 amerikai dollárért lehetett megvásárolni. A „Bádog Böske” becenevet viselő jármű – alacsony előállítási költségei és hasonlóan kedvező ára folytán – néhány év alatt a világ legelső népautójává vált, amelyből 1927-ig összesen 16,5 millió darabot adtak el.

A T-modell, vagyis a Bádog Böske hatalmas sikernek bizonyult
A T-modell, vagyis a Bádog Böske hatalmas sikernek bizonyult
Fotó: Wikipedia

Ford termékeny feltalálónak számított, nevéhez százhatvanegy amerikai szabadalom fűződik. A Ford Company tulajdonosaként a világ leggazdagabb és leghíresebb emberei között volt. A nevéhez fűződő fordizmus nemcsak az autógyártást, de az Egyesült Államok közlekedését és iparát is forradalmasította: 1920-ban napi ezer darabot gyártott a világhírű Ford-automobilból. 1924-ben a Ford-művek évi termelése elérte a toronymagas kétmillió autót, teherautót és traktort.

Sikerének titka a tömegtermelés módszerében és a magas bérekben rejlett. Szerény eredeténél fogva együttérzéssel volt dolgozói iránt, és nagyvonalú alapelveket dolgozott ki a munkásokat illetően, amelyeket állandóan alkalmazott is. Az egyik ilyen az volt, hogy a lehető legmagasabb béreket fizette, és ebben igazi reformer volt. Egy másik az volt, hogy a jelentkezőket kérdés és referencia nélkül vette fel. Sok európai szocialistára nagy hatással volt Ford demonstrációja, amellyel idejétmúlttá nyilvánítot­ta a marxizmust, továbbá, hogy a kapitalizmus észszerűsíthető és moralizálható.

Ford, aki támogató­ja volt Wilson elnöknek, 1918-ban sikertelenül indult egy szenátusi helyért folyó választáson, és később felvetődött, hogy indulni fog az elnökválasztáson is. Ez riadalmat keltett a hivatásos politikusok között, de végül bejelentette, hogy visszalép Coolidge-dzsal szemben. Az első világháborúban nagy erőfeszítésekkel próbált béketárgyalásokat kezdeményezni Európa hadban álló nemzetei között, ezért elhatározta, hogy békezarándokútra megy Európába, de erőfeszítései nem vezettek célra. A gyáros komoly ellensége volt az amerikai szakszervezeti mozgalmaknak. Az Egyesült Államok hadba lépését követően politikai könyveit bezúzatta, és gyáraival kizárólag az amerikai hadsereg szükségletei­nek kielégítését szolgálta.

Több mondása is fennmaradt

Henry Ford nemcsak a tömegtermelés zseniális feltalálója, kiváló műszaki szakember és organizátor volt, hanem több szellemes mondását is idézi az utókor: „Az első milliómról ne kérdezzenek, a többivel készségesen elszámolok.”, „Nekem mindegy, honnan jön valaki, a Sing Singből vagy a Harvard Egyetemről. Mi az embert alkalmazzuk, nem az életrajzát.”, „Vevőink minden színigényét ki tudjuk elégíteni, ha fekete kocsit rendelnek.”

Kapcsolódó írásaink