Krónika

Jobb statisztikát hozott a pandémia

A koronavírus-járvány okozta stressz növeli a balesetek kockázatát, ezért is örömteli a halálos kimenetelű ütközések számának csökkenése, ám a tendencia mögött más állhat

Feleannyian haltak meg a hazai utakon novemberben, mint egy évvel korábban – olvasható a Központi Statisztikai Hivatal közleményében. Zerkovitz Dávid pszichológus szerint a hír örömteli, ugyanakkor nem célszerű egy hónapot kiemelni a sorból, hanem az egész évet kell(ene) nézni.

Jobb statisztikát hozott a pandémia
„A szeretteinkért való aggódás kihat a vezetési stílusunkra is”
Fotó: MH/Katona László

A koronavírus-járvány okozta stressz inkább növeli a balesetek kockázatát, mint csökkenti – mondta lapunknak Zerkovitz Dávid pszichológus. A szakembert annak kapcsán kérdeztük, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai szerint tavaly novemberben a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek száma harmadával kevesebb volt, mint 2019 hasonló időszakában.

Míg tavalyelőtt novemberben 869 könnyű, illetve 381 súlyos sérüléssel járó baleset történt, addig 2020-ban 615, illetve 270. A KSH szerint ennél is nagyobb arányban csökkent a halálos balesetek mutatója, hiszen 2020 novemberében feleannyian, harmincegyen haltak meg közlekedési balesetben, mint 2019-ben, amikor ötvennyolc honfitársunk hunyt el az utakon.

„A csökkenés szerintem elsősorban annak tudható be, hogy bevezették a kijárási tilalmat, és ennek okán este nyolc és reggel öt között jelentősen visszaesett a forgalom a magyar közutakon” – mondta Zerkovitz Dávid. Aláhúzta, a javuló tendencia kétségtelenül örömteli, ám nem célszerű egy hónapot kiemelni, inkább az egész esztendő adatsorait kell(ene) végigfutni ahhoz, hogy e téren pontos képet nyerjünk a járvány hatásairól.

Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy nagyon sok honfitársunk vesztette el a munkáját, vagy egyszerűen csak spórolni kezdtek. Visszamondják a céges vagy magánlízinget, és ezért közlekednek kevesebben az utakon. „Úgy gondolom, ha valakit magát vagy valamely rokonát érinti vagy érintette a koronavírus, akkor nagyon nehezen tud csak a vezetésre koncentrálni” – fogalmazott. Mint kifejtette, ennek alapvetően pszichológiai okai vannak.

Egyszerűen fogalmazva az ember agyában általában folyamatosan járnak a gondolatok, és ezek „helye” az agyban pont azt a részt veszi igénybe, ami a figyelmet is – mondta Zerkovitz Dávid. Utalt rá, bármilyen stressz – így a koronavírus okozta is – azt eredményezi, hogy a sofőrök türelmetlenebbé válnak egymással és a gyalogosokkal szemben.

Mint fogalmazott, az emberi kockázatérzékelés sajnos nem működik tökéletesen – azaz pusztán azért, mert a nyakunkon a pandémia, nem lesznek óvatosabbak a sofőrök, és nem fogják a korábbiaknál jobban félteni az életüket. Hozzátette, ha e téren valóban hat a koronavírus, akkor azt esztendők múlva fogjuk tapasztalni.

Kapcsolódó írásaink