Krónika

Már órákat töltünk a Facebookon

Koronavírus. Átírta a járvány a közösségimédia-használati szokásainkat – Azoknál, akik gyakrabban küldtek fotókat magukról, nagyobb a depresszió kockázata

A járvány alatt több időt töltünk a közösségi oldalakon, illetve gyakrabban teszünk közzé képeket, videókat saját magunkról és a szeretteinkről. Mindez azonban megnövekedett depressziókockázattal járhat – derül ki egy friss magyar kutatásból.

Már órákat töltünk a Facebookon
Természetes igényünk a kapcsolattartás, ha másképp nem lehet, akkor online
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

„Bajnak nem nevezném a fo­ko­zott közösségimédia-használatot, ám olyan társadalmi jelenségnek igen, amivel érdemes tudományos szinten foglalkozni, mert többek közt mentálhigiénés következményei lehetnek. Ugyanakkor mivel az egymással való kapcsolattartás természetes igény, nem meglepő, hogy az emberek a négy fal között, a távolságtartásra vonatkozó szabályok hatályba lépése óta igyekeztek minden rendelkezésükre álló kommunikációs csatornát kihasználni” – magyarázta lapunknak a kutatás készítője, Sándor Alexandra Valéria, az ELTE Szociológia Doktori Iskolájának doktorandusza.

Az online kérdőíves felmérésben – amely április 22. és május 11. között zajlott – a közösségi oldalak és a közösségi üzenetküldő alkalmazások kerültek górcső alá. A százhetven résztvevő mindegyike Facebook- és Messenger-felhasználó volt. Ezeket követte népszerűségi sorrendben a YouTube, az Instagram, a Viber, a Whats App, a Pinterest, a LinkedIn, a Twitter és a Snapchat. Az eredmények szerint a közösségi média használatával töltött idő jelentősen megnövekedett.  

A legszámottevőbb változást a Facebook esetében lehetett megfigyelni: a leggyakoribb válasz az volt, hogy a kitöltők naponta két óránál is többet töltenek ott, míg ez a járvány előtt csupán kilenc százalékukra volt igaz.

„Voltak, akik éppen a valódi kapcsolataik fenntartására, ápolására használták a közösségi médiát. Volt, aki így fogalmazott: Mindennap egyórányi videóhívás a családommal és a barátaimmal, korábban ezt nem csináltam.” Itt is a hús-vér találkozás helyébe lépett a közösségi média” – magyarázta a kutatás készítője.

A kitöltők nyilatkoztak arról is, milyen gyakorisággal tettek közzé vagy küldtek magukról vagy közeli hozzátartozóikról, házi kedven­ceikről képeket, illetve videókat az egyes közösségi média platformokon a járvány előtt és alatt. Csaknem 18 százalékuk naponta többször is megosztott ilyen tartalmat a Messengeren, míg saját bevallásuk szerint a járványt megelőzően nyolc százalékukra volt jellemző ugyanez.

„A szelfik számítottak a leggyakoribbnak, de érdekes módon a mások társaságában és a kirándulások vagy utazások alkalmával készült fényképek és videók is felkerültek a dobogóra. Volt, aki úgy fogalmazott, hogy a Maradj otthon! szlogennel fémjelzett korlátozó intézkedések alatt ő inkább kedves emlékeket oszt meg”– idézte fel a kommunikáció- és médiaszakértő.

A résztvevők egy négyfokozatú skálán bejelölték azt is, mennyire volt jellemző rájuk, hogy csökkent az érdeklődésük és az örömük mindennapi tevékenységeik során, valamint éreztek-e mostanában szomorúságot, lehangoltságot vagy reménytelenséget. Az összes kitöltő tizenhat százalékánál merült fel a súlyos depresszív zavar kockázata, míg azok között, akik naponta legalább egyszer küldtek magukról vagy közeli hozzátartozójukról képeket és videókat, 19 százalék volt a veszélyeztetettek aránya.

Kapcsolódó írásaink