Krónika

Fémdarab okozta a tragédiát

Húsz éve történt a Concorde történetének egyetlen halálos balesete

Napra pontosan húsz évvel ezelőtt, 2000. július 25-én borzasztó hír járta be a világsajtót: az Air France Párizs és New York között közlekedő 4590-es járata, a legendás Concorde – a polgári légi forgalom első szuperszonikus utasszállító típusa – nem sokkal a Charles de Gaulle Nemzetközi Repülőtérről történő felszállása után, alig néhány kilométerre a repülőtértől, Gonesse város közelében egy hotelbe csapódott.

Fémdarab okozta a tragédiát
A gépen utazóknak nem volt esélyük a túlélésre
Fotó: AFP/Georges Gobet

A katasztrófa körülményeit kivizsgáló bizottság döbbenetes következtetésre jutott. A 113 halálos áldozattal járó balesetet egy kis fémdarab okozta, ami a futópályára esett. Öt perccel korábban ugyanis a Continental Airlines DC–10-es típusú repülőgépe felszálláskor elhagyott egy 435 milliméter hosszú, 29-34 mm széles és 1,4 mm vastag elemet a gép testéből. A Concorde felszállás során átgurult a roncsdarabon, amely kilyukasztotta a kerekét, és az tovább hajította a roncsdarabot a repülőgép egyik tartálya felé. Az elem 140 m/s sebességgel ütközött neki a gépnek és ennek következtében az ötös üzemanyagtartály a futómű fölött megsérült. A kiömlő üzemanyag feltehetően egy elektromos vezeték szikrája miatt vagy a hajtóművek felforrósodott részeivel érintkezve lángra kapott. A gépen kilencvenhat német, két dán, egy osztrák és egy amerikai állampolgár volt az utasok közt, míg a személyzet nyolc francia és egy német állampolgárból állt. A földön elhunyt áldozatok között két lengyel, egy algériai és egy mauritiusi állampolgár volt.

Kapcsolódó írásaink