Krónika
Egy tragikus jubileum
Pontosan egy éve történt a Hableány-hajókatasztrófa, a magyar folyami hajózás történetének legsúlyosabb balesete, huszonnyolcan lelték halálukat a hullámsírban
Egy évvel ezelőtt történt a magyar folyami hajózás történetének legsúlyosabb balesete. Emlékezetes, 2019. május 29-én, az esti órákban a Margit híd pesti hídfőjénél a Viking Sigyn szállodahajó nekiütközött a Hableány sétahajó hátsó részének, beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta a víz alá. A kishajón harmincöten utaztak, harminchárom dél-koreai turista és a kétfős magyar személyzet. Hét turista túlélte a balesetet, őket civilek és a közelben tartózkodó hajók legénysége mentette ki a vízből, huszonheten azonban életüket vesztették, egy dél-koreai nő holttestét a mai napig nem találták meg.
Ma 9.30 órakor a katasztrófa áldozataira emlékezik a Hableányt üzemeltető Panorama Deck Hajózási Társaság egy ökumenikus hajós szertartás keretében. „Lélekben senki nem volt felkészülve erre, hetvenöt éve nem történt ehhez hasonló baleset” – fogalmazott lapunknak a társaság szóvivője, Tóth Mihály, aki szerint a tragédia rámutatott, hogy még jobban oda kell figyelnünk egymásra. „A baleset utáni mentés során jól látszott, hogy vészhelyzet esetén a hajóstársadalom összezár: amint elhangzott az »ember a vízben« jelzés, a magyar hajósok kivétel nélkül indultak segíteni. Ezek a közös élmények, amelyek egy év után újra előjönnek, erről szeretnénk kegyelettel megemlékezni” – mondta.
A Panorama Deck tagjai egy rövid szertartást követően koszorút helyeznek el a baleset helyszínén, ahol utoljára még szelte a vizet a Hableány, ezt követően huszonnyolc harangütéssel tisztelegnek az áldozatok emlékének. A szóvivő bízik benne, hogy ebből hagyomány lesz.
A Hableány 2000 elején került Magyarországra, ekkor kapta a nevét is a hajótest középső, íves részéről. Különlegességét az adta, hogy szinte a hajó teljes hosszán volt külső fedélzete, illetve alatta egy belső is. A Dunán jellemzően április és október között lehetett látni a főidőszakban, a tizenkilenc év alatt több ezer embert szállított.
Tóth Mihály felidézte, a tragédia után elárasztották a közösségi médiát a hajón készült felvételek. Mint mondta, szívszorító volt látni, ahogy egy nagymama például a Hableányon fújta el a születésnapi gyertyáját, míg mások legénybúcsút ünnepeltek rajta.
A Magyar-Koreai Baráti Társaság ma 11 órakor ugyancsak megemlékezést tart a Margit híd pesti hídfőjénél kialakított emlékhelyen, 21 óra után pedig a Facebookon megtekinthetjük a Jindo Nemzeti Gugak Központ koreai csapat eredetileg Budapestre tervezett, végül Dél-Koreában felvett fellépését.
Fél évvel a tragédia után vádat emeltek a Viking Sigyn 64 éves ukrán kapitánya ellen halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetése és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt. A vád szerint a Hableány a Parlament előtt balról megelőzte a szállodahajót, majd előtte haladt, és így elsőbbségi helyzetbe került. A kapitány, Jurij C. ennek ellenére gyorsítani kezdett. Körülbelül öt percig szabad szemmel is egyértelműen látható volt
a Hableány helyzete, iránya és sebessége, de az ügyészség szerint a kapitány percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, nem tartotta meg a biztonságos távolságot, és nem adta le az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést.
Az ügyben március 11-én tartottak előkészítő ülést, az ügyészség kilenc év börtönt és kilenc év vízi járművezetéstől való eltiltást kért a kapitányra, ha beismeri bűnösségét, és lemond a tárgyaláshoz való jogáról. Jurij. C. ezt nem tette meg.
A vádlott jelenleg bűnügyi felügyeletben van. Eredetileg áprilisban és májusban is tartottak volna tárgyalást, de ezeket a koronavírus miatt elhalasztották. Így szeptember 8-án, majd október 14-én folytatódik a büntetőügy – közölte lapunkkal
a Fővárosi Törvényszék.
Az ügyben gyanúsított még a tragédia estéjén a Viking Sigyn után haladó szállodahajó, a Viking Idun kapitánya, ugyanis ez a hajó nem állt meg a baleset helyszínén.