Krónika

Felülírta a közösségi média irányelveit a krízishelyzet

A világjárvány hatására a legnagyobb techvállalkozások is belátták, hogy segíteni kell a szakértői megszólalások és a hatósági tájékoztatások terjedését

Egyre több változtatást eszközölnek a nagy közösségi portálokat üzemeltető cégek a káros tartalmak visszaszorítására. Ez azonban nem volt mindig így az elmúlt években.

Felülírta a közösségi média irányelveit a krízishelyzet
A Twitter törölni fogja a hatóságok tanácsait megkérdőjelező bejegyzéseket
Fotó: AFP/Jakub Porzycki

Az elmúlt időszakban bizonyára sokan léptek fel a YouTube-ra, hogy videókkal üssék el a házi karantén egyhangú óráit. Ennek megfelelően bizonyára sokunkat szakított félbe Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője, hogy beszámoljon a rendszeres kézmosás fontosságáról, vagy arról, miért ne hagyják el otthonaikat az idős emberek a járvány ideje alatt. A kormány tájékoztató videói rendkívüli gyakorisággal jelennek meg a digitális térben, és sokan talán nem is sejtik, hogy ez milyen fontos előrelépést jelent a közösségi média életében.

A legnépszerűbb platformok – a Facebook, a Twitter, a YouTube vagy az Instagram – néhány évvel ezelőtt ugyanis rendszeresen hangoztatták, hogy semleges szereplők kívánnak maradni az online világban, és nem avatkoznak bele a felületükön fellelhető tartalmakba, hanem hagyják azokat szabadon áramlani, a felhasználókra bízva annak eldöntését, hogy mi hiteles, igaz. A legtöbb platformnak persze voltak bizonyos irányelveik, eleinte a pornográfiát és az erőszakos tartalmakat, később már a propagandát és a terrorizmusra buzdító üzeneteket is szűrni kezdték – kisebb-nagyobb sikerrel –, de az alapfelfogás változatlan maradt a szólás szabadságára való tekintettel.

Számos akadémikus, újságíró és híresség kritizálta emiatt a közösségi médiumokat, mondván, az álhírek szabad terjedése beláthatatlan következményeket vonhat maga után. Elég csak arra gondolnunk, hogy az Egyesült Államokban nemrég visszatért a kanyaró az oltásellenes mozgalmaknak „köszönhetően”. A kritika és a megannyi ijesztő következmény lehetősége végül megtette a hatását, a techcégeknek be kellett látniuk, hogy szükség van a szigorításokra.

Tavaly többek között a YouTube, a Twitter és a Facebook is számos intézkedést jelentett be a különböző manipulatív vagy téves egészségügyi tanácsokat kínáló tartalmak visszaszorítására. A most kialakult közegészségügyi krízis pedig még inkább ebbe az irányba mozdította el a vállalatok vezetőit. Egyre több felületen kerülnek előtérbe a hivatalos állami közlemények és a szakértői megszólalások. Az Instagram például mostantól ellenőrizni fogja a posztok tartalmát, mielőtt ajánlaná azokat a felhasználóknak, emellett pedig az embereknek lehetőségük van a feltöltött fotóikon elhelyezni egy „Maradj otthon!” feliratú matricát. Az ezekkel ellátott képek terjedését az algoritmusok fogják segíteni. A Facebook egyebek mellett létrehozott egy információs központot, valamint a vírus nevére való kereséssel szakértői forrásokból származó tartalmak jelennek meg, míg a Twitter megváltoztatta az irányelveiben lefektetett „ártalom” definícióját, hogy törölhessék azokat a felhasználói bejegyzéseket, amelyek kétségbe vonják a hivatalos hatóságok tanácsait.

Az intézkedéseknek megvannak a maguk korlátai, de úgy tűnik, a techvállalatok felismerték, a semlegességről szőtt álmaik több kárt okoznak, mint hasznot. Várhatóan újabb intézkedésekre is sor kerül.

Kapcsolódó írásaink

Tömegpánik helyett segítő aktivitás és együttműködés

ĀBagdy Emőke: Csoda az, ahogyan kinyílik az emberben az ősi létösztön és parancsolat, a kölcsönös egymásra- utaltság felismerése. Működik a belénk égett genetikai program, az élet minden áron való védelme, szeretete, szolgálata

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom