Krónika
Felülírta a közösségi média irányelveit a krízishelyzet
A világjárvány hatására a legnagyobb techvállalkozások is belátták, hogy segíteni kell a szakértői megszólalások és a hatósági tájékoztatások terjedését

Az elmúlt időszakban bizonyára sokan léptek fel a YouTube-ra, hogy videókkal üssék el a házi karantén egyhangú óráit. Ennek megfelelően bizonyára sokunkat szakított félbe Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője, hogy beszámoljon a rendszeres kézmosás fontosságáról, vagy arról, miért ne hagyják el otthonaikat az idős emberek a járvány ideje alatt. A kormány tájékoztató videói rendkívüli gyakorisággal jelennek meg a digitális térben, és sokan talán nem is sejtik, hogy ez milyen fontos előrelépést jelent a közösségi média életében.
A legnépszerűbb platformok – a Facebook, a Twitter, a YouTube vagy az Instagram – néhány évvel ezelőtt ugyanis rendszeresen hangoztatták, hogy semleges szereplők kívánnak maradni az online világban, és nem avatkoznak bele a felületükön fellelhető tartalmakba, hanem hagyják azokat szabadon áramlani, a felhasználókra bízva annak eldöntését, hogy mi hiteles, igaz. A legtöbb platformnak persze voltak bizonyos irányelveik, eleinte a pornográfiát és az erőszakos tartalmakat, később már a propagandát és a terrorizmusra buzdító üzeneteket is szűrni kezdték – kisebb-nagyobb sikerrel –, de az alapfelfogás változatlan maradt a szólás szabadságára való tekintettel.
Számos akadémikus, újságíró és híresség kritizálta emiatt a közösségi médiumokat, mondván, az álhírek szabad terjedése beláthatatlan következményeket vonhat maga után. Elég csak arra gondolnunk, hogy az Egyesült Államokban nemrég visszatért a kanyaró az oltásellenes mozgalmaknak „köszönhetően”. A kritika és a megannyi ijesztő következmény lehetősége végül megtette a hatását, a techcégeknek be kellett látniuk, hogy szükség van a szigorításokra.
Tavaly többek között a YouTube, a Twitter és a Facebook is számos intézkedést jelentett be a különböző manipulatív vagy téves egészségügyi tanácsokat kínáló tartalmak visszaszorítására. A most kialakult közegészségügyi krízis pedig még inkább ebbe az irányba mozdította el a vállalatok vezetőit. Egyre több felületen kerülnek előtérbe a hivatalos állami közlemények és a szakértői megszólalások. Az Instagram például mostantól ellenőrizni fogja a posztok tartalmát, mielőtt ajánlaná azokat a felhasználóknak, emellett pedig az embereknek lehetőségük van a feltöltött fotóikon elhelyezni egy „Maradj otthon!” feliratú matricát. Az ezekkel ellátott képek terjedését az algoritmusok fogják segíteni. A Facebook egyebek mellett létrehozott egy információs központot, valamint a vírus nevére való kereséssel szakértői forrásokból származó tartalmak jelennek meg, míg a Twitter megváltoztatta az irányelveiben lefektetett „ártalom” definícióját, hogy törölhessék azokat a felhasználói bejegyzéseket, amelyek kétségbe vonják a hivatalos hatóságok tanácsait.
Az intézkedéseknek megvannak a maguk korlátai, de úgy tűnik, a techvállalatok felismerték, a semlegességről szőtt álmaik több kárt okoznak, mint hasznot. Várhatóan újabb intézkedésekre is sor kerül.