Krónika

A jó gyakorlatok megosztásával áll át a szakképzés a digitális munkarendre

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) folyamatosan dolgozza fel a szakképzési centrumok új eljárásrendjeit, amelyek mentén az intézmények a következő időszakban biztosítani fogják a folyamatos tantermen kívüli, digitális oktatási rendet. A tömeges megbetegedések elkerülése érdekében fontos, hogy a diákok valóban otthon maradjanak, ugyanakkor lehetővé kell tenni számukra, hogy odahaza is eredményesen tanulhassanak - írja közleményében az ITM.

A jó gyakorlatok megosztásával áll át a szakképzés a digitális munkarendre
Barta Erzsébet, a debreceni Tóth Árpád Gimnázium magyar szakos tanára online irodalom órát tart nyelvi előkészítős diákjainak otthonából Debrecenben
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A koronavírus miatt kialakult veszélyhelyzet újfajta, digitális oktatási formák elsajátítását és alkalmazását igényli a szakképzési centrumoktól, az iskolák igazgatóitól, pedagógusaitól. Arra is megoldást kell találni, hogy a tanulók sikeresen be tudják fejezni az évet, az érettségi és szakmai vizsga előtt álló diákok eredményes vizsgát tudjanak tenni. A szakképzési centrumok megalakították operatív munkacsoportjaikat, az iskolák vezetőivel közösen, határidőre elkészítették eljárásrendjeiket, ezek vizsgálata, értékelése jelenleg is zajlik.

Az Innovációs és Technológiai Minisztériumban oktatási munkacsoport alakult, amely koordinátorként megoldásokat keres, módszertani segítséget nyújt, a fejlesztési, digitális munkát támogató feladatokat határoz meg. A tárca támogatásával a szakképzési centrumok rendkívüli informatikai eszközbeszerzéseket (laptop, webkamera stb.) indíthatnak. Az eljárásrendekben megjelelő jó gyakorlatok megosztása hasznos példákkal szolgálhat minden szakképzési centrum számára az ország egész területén.

A Miskolci Szakképzési Centrum a városi televízióval és a helyi középiskolák tanáraival együttműködve segíti az érettségire készülő diákokat. Az #Érettségi című felkészítő műsorban miskolci pedagógusok magyar, matematika és történelem tantárgyakból tartanak előadásokat. Minden tantárgyból húsz előadás készül majd, amelyek elérhetőek lesznek a televízió YouTube csatornáján is.

A Zalaegerszegi Szakképzési Centrum tagintézményeiben a tantestületek egyeztették az oktatás során alkalmazott informatikai technológiákat, csoportmunkát, digitális oktatást segítő platformokat és a tananyagtartalmak elérhetőségét. A technikai jellegű problémák megoldásában az intézmények eszközök kölcsönzésével és a beállítások támogatásával segítik a családokat.

A Nyíregyházi Szakképzési Centrumban otthoni is elvégezhető mobiltelefonos fizika kísérletekkel is igyekeznek a diákokat motiválni a tantermen kívüli oktatás során. Ehhez széles körben rendelkezésre álló eszközöket használnak, például beépített szenzoraik miatt a tanulók mobiltelefonjai is alkalmasak természettudományos kísérletek otthoni elvégzésére.

A digitális munkarend bevezetésével számos jó kezdeményezés indult el a szakképzési centrumokban, a következő időszak feladata ezek megosztása, elterjesztése. A tanulók és hozzátartozóik védelmének érdekében a tantermen kívüli oktatási rend 2020. március 16-tól visszavonásig van érvényben.

Újabb tananyagok segítik a digitális oktatást 

Újabb tananyagok segítik a digitális oktatást: a Virtuális Erőmű Program (VEP) ingyenesen elérhetővé teszi az Oktatási Hivatal által is jóváhagyott alsós, felsős és középiskolai korosztálynak szóló tananyagait, oktatási segédanyagait.

Az MTI-hez pénteken eljuttatott közlemény szerint a Korosztályokon keresztül a klímavédelemért (KKK) című iskolai program keretében már most több mint tíz, az OH által jóváhagyott digitális tananyag és több iskolai pályázat (köztük rajz, fotó és egyperces novellapályázat) található meg. A tananyagok és pályázatok köre napról napra bővül, várhatóan két héten belül 20-30-ra nő.

A tananyagok egy, a www.mi6.hu/verseny honlapon elvégzett egyszerű iskolai regisztrációval ingyenesen elérhetők a www.mi6.hu/letoltheto-tananyagok oldalon.

Az Áder János köztársasági elnök fővédnöksége és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács (NFFT) képviseletében Szili Katalin védnöksége mellett működő Virtuális Erőmű Program (VEP) Magyarország legnagyobb szakmai és társadalmi összefogással rendelkező fenntarthatósági, klímavédelmi programja, amelyet az Európai Bizottság is nívódíjjal jutalmazott.

A VEP meghatározó vállalati és önkormányzati programjai mellett 2016 óta készít és nyújt iskolai fenntarthatósági szemléletformálási programokat. A programban együtt dolgoznak a fenntarthatósági szakértők és a pedagógusok.

A fenntarthatósági tananyagokat az elmúlt négy évben évi 300-350 ezer diák számára nyújtották közvetlenül és partnereiken keresztül, emellett az elmúlt évben több mint 500 iskolai fenntarthatósági szemléletformálási rendezvényt is tartottak szerte az országban, a legtöbb esetben uniós társfinanszírozású programok keretében.

Szintén a digitális oktatáshoz nyújtanak segítséget http://hipersuli.hu/tavoktatas oldalon, amely szerepel az Oktatási Hivatal ajánlott tartalom listán is. A HiperSuli a Telenor Magyarország Zrt. digitális oktatási projektje. A programban résztvevő iskolák tanárai akkreditált tanártovábbképzésben részesülhetnek, illetve szélessávú mobilinternettel is segítik az iskolák digitális oktatását. Öt év alatt 350 tanár és több mint 5000 diák állt át az internet és a digitális eszközök használatára Magyarországon a HiperSuli program keretében - közölték.
 

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom