Krónika

Spórolnak a környezet kárára

Egy százezres nagyváros kibocsátásával megegyező mennyiségű káros anyagot juttathatott a levegőbe tavaly a British Airways, hogy lefaragjon a költségeiből

Tartályhajóként használja gépeit a British Airways, hogy pénzt spóroljon, emiatt viszont óriási mennyiségű szén-dioxid juthat a légkörbe évente. A módszer bevett gyakorlat más társaságoknál is.

Spórolnak  a környezet kárára
A légitársaság közölte, felülvizsgálják jelenlegi költségkímélési gyakorlataikat
Fotó: MH/Hegedüs Róbert

Noha a British Airways-t tulajdonló International Airlines Group azt kommunikálja, folyamatosan arra törekednek, hogy a repülőipar egyik legfenntarthatóbb, környezetbarát szereplői legyenek, a BBC tegnap arról cikkezett, a birtokukba jutott belsős dokumentumok, illetve névtelen források szerint a légitársaság egy százezer lelket számláló nagyvároséval megegyező extra mennyiségű szén-dioxidot bocsáthat ki évente pusztán anyagi szempontokból.

Mint írják, az iparágban egyébként bevett spórolási módszer, hogy a repülőgépeket felszállás előtt a szükségesnél jóval nagyobb mennyiségű üzemanyaggal tankolják fel azért, hogy a célállomáson ne az esetlegesen drágább áron kelljen újra feltölteni a gépeket. Következésképpen a repülőgépek – amelyek így egyfajta tartályhajóként működnek – sokkal nagyobb súllyal is repülnek, ami a BBC Panorama szerint csak az elmúlt évben azt eredményezte, hogy tizennyolcezer tonnával több szén-dioxid került a levegőbe. Hogy egy ilyen út alkalmával mennyit takarítanak meg, az egészen széles skálán mozog: míg esetenként alig tíz fontot (mintegy négyezer forintot), máskor azonban több száz fontot is megspórolhatnak. Az egyik dokumentum például arról tanúskodik, hogy a társaság egy Olaszországba tartó járata esetében a szükségesnél három tonnával több üzemanyagot tankoltak a gépbe. Mindezt úgy, hogy kevesebb mint negyven fontot spóroltak meg összességében.

A dolgozók szerint a cég egy szoftverrel számítja ki minden járatnál, érdemes-e extrán tankolniuk. Kutatók korábban úgy becsülték, Európában minden ötödik légitársaság él ezzel a lehetőséggel. A hírre reagált a British Airways is, akik egyrészről arról beszéltek, a módszer valóban bevett gyakorlat, amelyet biztonsági és üzemeltetési szempontból alkalmaztak, részint azért is, hogy a gépek minél gyorsabban visszafordulhassanak. Másrészről azonban elismerték azt is, a költségek ily módon való lefaragása „lehet, hogy nem helyes.” Közölték, a cikk nyomán belső eljárásban felülvizsgálják a jelenlegi költségkímélési gyakorlataikat.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom