Krónika

Fehérállományunk is megsínyli, ha nem szakadunk el a képernyőtől

Lassabban fejlődik a beszédért, írásért, illetve az olvasásért is felelős agyi területe azoknak a fiataloknak, akik napi egy óránál többet töltenek valamilyen digitális eszköz használatával

Először találtak összefüggést a technológiai eszközök túlzott használata és bizonyos agyi területek fejlődésének lassulása között fiatal gyermekeknél.

Fehérállományunk is megsínyli, ha nem szakadunk el a képernyőtől
A túlzott „képernyőfogyasztás” nem tesz jót agyunk fejlődésének
Fotó: MH

A kutatókat régóta foglalkoztatja, hogy az új technológiai eszközök milyen hatással vannak az agyi funkciók fejlődésére, hiszen az elmúlt évtizedben drasztikusan megnőtt már az öt év alatti fiatalok körében is az okostelefonok, táblagépek, illetve a televízió előtt eltöltött idő mennyisége.

Egy, a Cincinnati Gyermekkórház szakemberei által végzett kutatásban nemrég három és öt év közötti gyermekek agyi szerkezetét monitorozták, és azt találták, hogy azok, akik az ajánlott napi egy óránál több időt töltöttek valamilyen technológiai eszköz képernyője előtt szülői felügyelet nélkül, azoknál az agy fehérállománya szervezetlenebb volt, illetve kevésbé fejlődött ki. A kísérlet során egy speciális MRI-gépet alkalmaztak, miután a gyermekeknek egy kognitív tesztet kellett kitölteniük, amiben például arról kérdezték őket, milyen gyakran és hol férnek hozzá a különböző digitális eszközökhöz, vagy ők választják-e ki, milyen tartalmakat fogyasztanak. Akiknél jól látszott a fehérállomány fejletlensége, valamivel több mint két óra volt az átlagos „képernyőfogyasztás.” Ez a terület kulcsfontosságú a nyelvi, írás- és olvasásbeli készségek szempontjából, de a különböző végrehajtó funkciókért is a fehérállomány felelős. A kutatóknak korábban már sikerült különböző étkezési rendellenességeket, viselkedési problémákat, a koncentrációs készség gyengülését, az alvás minőségének, illetve a nyelvi képességek romlását is kimutatniuk.

Az érintett fiatalok általában olyan családban nőnek fel, ahol a szülők szintén rendkívül sok időt, esetleg az átlag többszörösét töltik a képernyők előtt. A most feltárt összefüggés korántsem azt jelenti, hogy a képernyőfogyasztás agykárosodást okoz, sőt bizonyos tévéműsorokról, például a Muppet Show-ról szakértők állítják, hogy jó hatással vannak a gyermekek fejlődésére. Jenny Radesky gyermekorvos a CNN-nek arról beszélt, inkább arról van szó, hogy a túlzott „képernyőfogyasztás” más olyan tevékenységektől veszi el az időt, amelyek megerősíthették volna az agy érintett területeit. Emellett pedig számtalan más családi tényező is befolyásolja a kognitív fejlődést, vagyis továbbra is nehéz egyértelmű következtetést levonni a fenti adatokból. Számtalan szülő-gyermek interakcióról igazolták, hogy pozitív hatással van a fiatalok agyi fejlődésére, ilyen az olvasás, éneklés vagy akár csak egy közös séta is.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom