Krónika

Indonéz légi katasztrófa: lezárták a baleset kivizsgálását

Szoftverhiba és mulasztások

Nem vette kellőképpen figyelembe a Boeing a 737 MAX típusú repülőgépekbe beépített vezérlő szoftverben rejlő kockázatokat – többek között ez is vezetett a Lion Air gépének tavaly októberi, 189 áldozattal járó katasztrófájához – állapították meg az indonéz nyomozók a baleset kivizsgálásáról készült végleges jelentésükben.

A nyomozók bírálták az érintett géptípus átesésvédelmi rendszerét, amely automatikusan lenyomta a gép orrát. A szakértők szerint a Lion Airnek ki kellett volna vonnia a gépet a forgalomból, ugyanis korábbi járatokon észlelték a műszaki hibákat. A szoftver kulcsszerepet játszott az idén márciusi etióp légitársaság járatának 157 áldozattal járó katasztrófája során is. Kiderült, az indonéz járat balesete során a pilóták között nem volt megfelelő a kommunikáció. Az első tiszt – akit eredetileg nem erre a járatra osztottak be, és csak hajnali négy órakor hívtak be dolgozni – nem tudta, melyik ellenőrző listát kell megkeresnie, illetve azokat a feladatokat sem tudta elvégezni, amelyeket fejből kellett volna tudnia. Állítólag ő a korábbi képzéseken is gyengén teljesített. A kapitány pedig influenzás volt a jelentés alapján. Nurcahyo Utomo nyomozó szerint, a tragédiát események láncolata okozta, amelyek közül nem lehet egy fő okot kiemelni.