Krónika

Üzleti okokból titkosíthatják a Facebook-üzeneteket

Hiába írtak nyílt levelet Mark Zuckerbergnek ausztrál, brit és amerikai miniszterek, a milliárdos nem engedné, hogy a hatóságok hozzáférjenek a felhasználók csevegéseihez

Nyílt levélben fordultak Mark Zuckerberghez, hogy álljon el a Facebook-üzenetek titkosításáról szóló tervétől. A közösségi média vezetősége kitart az elképzelés mellett, a lapunknak nyilatkozó szakember szerint erre jó okuk van.

Üzleti okokból titkosíthatják  a Facebook-üzeneteket
Szűts Zoltán: A Facebook célja nem feltétlenül a személyes adatok védelme
Fotó: MH/Papajcsik Péter

A Facebook elnök-vezérigazgatója, Mark Zuckerberg márciusban jelentette be, hogy a WhatsApp nevű alkalmazáshoz hasonlóan kiterjeszti a felhasználók üzeneteinek titkosítását a Facebookra is. Noha már akkor többen jelezték, hogy ez a döntés súlyos problémákat vet fel, Zuckerberg nemrég ismét megerősítette, hogy cége tartja magát elhatározásához. Annak ellenére tette ezt, hogy William Barr amerikai igazságügyi miniszter Kevin McAleenan (tegnap lemondott) ügyvezető biztonsági miniszterrel, illetve Priti Patel brit és Peter Dutton ausztrál belügyminiszterrel nyílt levélben kérte arra, ne építse be a titkosító modult, ez ugyanis azt eredményezhetné, hogy a hatóságok semmilyen módon nem férhetnek hozzá még azokhoz a beszélgetésekhez sem, amelyeket súlyos bűn- vagy terrorcselekmények felderítéséhez szükséges volna ismernie a rendőrségnek. Joe Osborn, a Facebook szóvivője úgy reagált a nyílt levél tartalmára: a Facebook ellenzi a kormány kísérletét az üzenetek ellenőrzésére, hiszen ez aláásná az emberek biztonságát és magánélethez való jogát.

A közösségi média a 2000-es évek második felében a szabad véleménynyilvánítás platformját biztosította majdnem tíz éven keresztül. Ezt a felhasználók töltötték meg tartalommal, és a közösség miatt látogatták – magyarázta lapunknak Szűts Zoltán digitálismédia-kutató, hozzátéve, a 2010-es évektől azonban a nagy IT-vállalatok – élükön a Facebookkal – megtalálták az üzleti modelljüket, amely a reklámfelületek értékesítésén alapul.

Mint mondta, még jövedelmezőbb az az adatbázis, amelyet a felhasználók maguk hoztak létre. A csevegések, megosztások, lájkok, posztok lehetővé teszik a felhasználók kategorizálását és targetálását nem csupán üzleti, de politikai célokra is.
Az elmúlt években egyre többször került nyilvánosságra ilyen jellegű tevékenység. Ahhoz, hogy ez a modell fennmaradjon, az adatbázisba való betekintést meg kell akadályozni, zárttá kell tenni a rendszert.

Úgy vélem, alapvetően nem a felhasználók személyes adatainak védelmében történik a titkosítás, hanem a big data, az adatokból különböző mintázatok feltárásán alapuló és jövedelmező üzleti modell védelme a cél – hangsúlyozta Szűts.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom