Krónika

A 3T elvét követi a YouTube

A videómegosztó bár nem hagyja, hogy bizonyos félrevezető tartalmak készítői videóikbólprofitáljanak, továbbra is ismert brandeket reklámoz az áltudományos nézetek mellett

Áltudományos rákellenes gyógymódokat propagáló videók mellett jeleníti meg több nagy cég és egyetem hirdetését a YouTube.

A 3T elvét követi a YouTube
Szűts Zoltán: Több szakmai tartalom kell
Fotó: MH/Papajcsik Péter

Januárban a YouTube bejelentette, intézkedéseket tesz annak érdekében, hogy a felhasználóknak rendszerük kevesebb olyan videót javasoljon, amelyekben félrevezető, bármilyen módon káros tartalom jelenik meg. Példaként említve azokat, amelyekben a készítők tudományosan megalapozatlan gyógymódokat és ehhez köthető „csodás gyógyulásokat” propagálnak rendkívül súlyos betegségek, így pél­dául a rák kapcsán. A vezetés elmondta akkor, az intézkedés az Egyesült Államokra és csak az angol nyelvű tartalmakra vonatkozik.

A BBC nemrég egy tíz nyelvre kiterjedő kutatás végzett, amelynek során több mint nyolcvan félrevezető egészségügyi, főként rákos megbetegedéshez kötődő videót találtak, amelyek mellett ráadásul a You­Tube algoritmusa olyan világszerte ismert márkák hirdetéseit jelenítette, mint a Samsung, a Heinz vagy a Kelet-Angliai Egyetem. Ezen videók jelentős része valamilyen különös dolog, például a kurkuma, szódabikarbóna vagy szamártej fogyasztását nevezte meg a rák ellenszereként.

Az áltudományos nézetek terjedését a YouTube algoritmusai segítik, amelyek tartalmukban hasonló videókat javasolnak a felhasználóknak. Ha megtekintünk egy tudományosan is igazolt gyógymódról szóló videót, könnyedén eljuthatunk az ajánlott tartalmak mentén a szódabikarbónához, hiszen az algoritmus nem tud különbséget tenni hiteles és félrevezető információ között. A YouTube korábban már fellépett például az oltásellenes videókkal szemben demonetarizálással, azaz lehetetlenné tették, hogy ezekkel pénzt keressenek a készítők és a hirdetők. A videók gyártásának azonban ezzel nem lehet gátat szabni. Az érintett cégek és intézmények elhatárolódtak az említett tartalmaktól, míg egyes youtuberek azzal védekeztek, ők nem orvosok, csupán tapasztalatokat osztottak meg.

Ha a YouTube-ot és a mögötte lévő anyacéget, a Google-t hatalmi tényezőként kezeljük, magyar történelmi analógiával élve érdemes a 3T elvére gondolnunk – mondta lapunknak Szűts Zoltán digitálismédia-kutató. – A gyűlöletbeszéddel, erőszakkal, bűncselekményekkel kapcsolatos tartalmakat például tiltják, míg az áltudományos tartalmakat tűrik, de a készítőit nem engedik bevételhez jutni. Értelemszerűen az általuk semlegesnek ítélt videókat támogatják, és profitálni is hagyják őket. A felhasználók azonban a széles horizonton mozgó tartalomért mennek az oldalra, a nagyobb látogatottság pedig nagyobb reklámbevételt jelent. Így a minimális erőfeszítés elve alapján a platform a lehető legkevesebb videót demonetarizálja – fogalmazott.

Napjainkra megerősödött a civil újságírás jelensége, vagyis az újságírás normáit nem ismerő felhasználók is ismertté válnak. – Amíg a közösségi média szelekció nélkül egymás mellé sorol tartalmakat, a youtuberek hárító, kissé demagóg védekezése hatásos taktika marad. A megoldás a professzionális szakmai tartalom nagyobb jelenléte lehetne – hangsúlyozta Szűts Zoltán.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom