Krónika

Hajózásra alkalmatlan volt a Hableány

Két matróz helyett csak egy segítette a kapitány munkáját, vagyis hajózásra alkalmatlan volt a Hableány, derül ki az Index birtokába került legfrissebb szakértői véleményekből. A szakértők úgy fogalmaznak, hogy a Hableány az esemény idején és helyén az egy fő matróz hiánya miatt nem volt alkalmas a hajózásra.

Hajózásra alkalmatlan volt a Hableány
A május 29-i balesetben mégis huszonnyolcan veszítették életüket
Fotó: Papajcsik Péter

A lap információi szerint az, hogy a személyzet számát növelni kellene, már az előző hajóbizonyítványba is bekerült. A szakértő hozzáteszi, hogy ezt a hajó vezetőjének kellett volna jeleznie az üzembentartó, vagyis a Panorama Deck Kft. felé.

Hableány közel sem volt olyan műszaki eszközökkel felszerelve, mint a Viking Sigyn szállodahajó. A dél-koreai turistákat szállító városnéző hajón például radar sem volt, ami egyébként nagyban segítette volna a mozgását olyan időjárási körülmények között, mint amilyenek a baleset idején is voltak.

A Viking Sigyn radarján 21 óra 4 perckor feltűnt a Hableány hívókódja, vagyis a szállodahajó kapitányának látnia kellett az előtte haladó városnéző hajót. A szállodahajó kormányállásának úgynevezett alarm history rendszere pedig másfél perccel az ütközés eklőtt hangjelzést adott le, hogy a Hableány túl közel van, de erre sem reagált senki. Vagyis a Viking valószínűleg nem jelezte, hogy előzni akar.

Az elkészült szakértői vélemény szerint viszont a Hableány sem adott le öt rövid hangjelzést, hogy nem lehet megelőzni. A hajózási szabályok szerint egy hajónak ugyanis akkor is jeleznie kell, ha látja, hogy meg akarják előzni, de arról nem értesítették.

Kapcsolódó írásaink