Krónika

Hiába a tiltott zónák, sokan áthajtanak rajtuk

A turisták sokszor a szabálytalankodó segway-szolgáltatókat választják, amelyek olyan belvárosi helyszínekre is elviszik őket, ahová hivatalosan már nem hajthatnának be

Egy év telt el azóta, hogy Budapesten az V. és az I. kerület gyalogosövezeteiből kitiltották a segway-eket és a hasonló elektromos közlekedési eszközöket. Míg az önkormányzatok szerint bevált a szigorítás, és biztonságosabban közlekedhetnek a gyalogosok, addig egy érintett segway-szolgáltató szerint sokan sorozatosan a tiltott zónákban közlekednek, és az ellenőrzés nem elég alapos.

Hiába a tiltott zónák, sokan áthajtanak rajtuk
Városnézés két keréken. A gyalogosok között, a járdán közlekednek az önegyensúlyozó járművekkel
Fotó: MH/Ficsor Márton

Tavaly június közepétől tilos Belváros-Lipótváros Önkormányzatának tulajdonában álló gyalogutakon és gyalogosövezetekben elektromos vagy más gépi meghajtású közlekedési, sport- vagy turisztikai eszközzel (például segway, elektromos roller, elektromos gördeszka) közlekedni. Vagyis ezeken a területeken csak tolni vagy kézben szállítani lehet ezeket. Ezen kívül meghajtásuk módjától függetlenül a személyszállítási szolgáltatást végző három- vagy több kerekű eszközök – például beerbike, riksa – is tiltásra kerültek.

Az önkormányzat szerint a rendelet bevált, már közvetlenül a hatálybalépése után mindenféle büntetés, intézkedés nélkül az említett eszközök forgalma a gyalogutakon hatvan-hetven százalékkal csökkent. Az egyik legrégebbi fővárosi segway-szolgáltató szerint viszont hiába a szabályozás, a mai napig bárki keresztezheti a belvárosi kerületet, beleértve a tiltott zónákat is segway-jel – vagy más, a rendeletben megnevezett elektromos esz-köz­zel – anélkül, hogy bárki ellenőrizné. „Sajnos ezt a jelenséget napi szinten látjuk” – mondta lapunknak Egyeki Szabolcs, a Yellow Zebra Bikes and Segway Tours munkatársa. A rendelet kiadását követően futótűzszerűen terjedtek el olyan tévhitek, hogy nem részleges szabályozásról, hanem teljes tiltásról van szó. „Több alkalommal is inzultálták vendégeinket, idegenvezetőinket. Egyszer például lelökték egy idős vendégünket a segway-ről, mondván, hogy nem lenne szabad ott lennünk, szerinte ki lettünk tiltva a városból. Mindez a VI. kerületben történt, ahol ez idáig semmilyen rendelet nem született” – hívta fel a figyelmet.

Mivel már nem mutathatják meg azokat a kiemelt látványosságokat, amelyeket korábban igen, nagy visszaesés tapasztalható a túrák iránti érdeklődésben. A Bazilikát például csak annak széléről tudják megmutatni, de úgyszintén nem mehetnek ki a Vigadó térre. Közben az ellenőrzés hiányában sok társaság továbbra is látogatja ezeket a helyszíneket, így a turisták sokszor inkább a szabálytalankodó cégeket választják.

Azzal egyébként az V. kerületi önkormányzat is tisztában van, hogy egyes szolgáltatók megsértik a szabályokat, ezért idén júniusban tovább szigorítottak: a közterület-felügyelet jogosultságot kapott arra, hogy a szabálytalanul otthagyott rollereket, valamint közterület-használati engedély hiányában, szolgáltatásértékesítés céljából kihelyezett eszközöket begyűjtse és visszatartsa. (A Lime rollermegosztó cég ezért vonult ki a belvárosból – a szerk.) Emellett a magánszemélyeknél a korábbi 150 ezer helyett a maximálisan kiszabható bírság összege 200 ezer, szervezetek esetében pedig kétmillió forint lett – tájékoztatta lapunkat Belváros Önkormányzata. Hozzátették, eddig mintegy hatvan esetben szabtak ki bírságot és figyelmeztettek. A kiszabott bírság összesen csaknem egymillió forint volt, és több esetben sor került az említett eszközök közigazgatási eljárásban történő visszatartására, ezeket a tulajdonosuk csak az eljárás lefolytatása és a büntetés megfizetése után kapta vissza.

Az V. kerület után tavaly júliusban az I. kerületben is életbe lépett a szabályozás, amely 5–50 ezer helyszíni, illetve 5–150 ezer forint közigazgatási bírság kiszabására ad lehetőséget. „Az elmúlt egy évben azt tapasztaltuk, hogy a rendelettel érintett területeken töredékére csökkent a szabadidős eszközök szabálytalan használata, biztonságosabbá vált a gyalogosközlekedés” – közölte a Budavári Önkormányzat. A segway-szolgáltató viszont értetlenül áll a kerületet érintő rendelet előtt, szerintük a Várban csak alacsony forgalmú utakat használtak, így a gyalogosok és a segway-esek nem zavarták egymást. Ilyen terület például a Tóth Árpád sétány, ahová már sem segway-jel, sem kerékpárral nem lehet bemenni. Az I. kerületben 2018-ban egyáltalán nem bírságoltak, 2019-ben is alig, inkább csak figyelmeztettek. Helyszíni bírságot mindössze tizenötször szabtak ki, összesen hetvenötezer forint értékben.

Abban a szolgáltató és az önkormányzatok egyetértenek, hogy szabályozásra szükség van, ezt viszont a szolgáltató szerint be is kellene tartatni. Utóbbi úgy véli, optimális megoldás lenne, ha a gépek speciális engedélyt, akár a beazonosítást segítő rendszámtáblát kapnának, illetve szabályoznák a számukat. Hozzáteszik, a közelmúltban megjelent autó-, kerékpár-, robogó-, rollermegosztó rendszereket átfogóan kellene szabályozni a túlterjedésük elkerülése érdekében. Közben sokan vásárolnak hasonló eszközöket privát felhasználásra, így egyre többen lesznek az utcákon. Ez persze nem baj, hiszen ezek környezetbarát járművek, és jó alternatívát jelenthetnek a belvárosi közlekedésben.

Kapcsolódó írásaink