Krónika

Autósok nyári rémálma a fizetőkapus rendszer

Horvátországban az autópályákat kezelő vállalatok három éven belül, 2022-től átállnak az automatikus rendszámtábla-felismerő szisztémára és a mikrohullámú adattovábbításra

Mint ahogy lapunk is megírta, megszűnik a fizetőkapus rendszer Horvátországban, mivel a horvát autópályákat kezelő vállalatok 2022-től átállnak az elektronikus autópályadíj-fizetési és az automatikus rendszámtábla felismerő (ALPR) rendszerre, illetve a mikrohullámú adattovábbításra.

Autósok nyári rémálma a fizetőkapus rendszer
A turistaforgalom miatt a kapuknál sokszor végeláthatatlan sorok alakulnak ki
Fotó: AFP/Won Dai-Yeon

Az ország már évek óta tervezi, hogy változtat a fizetőkapus rendszeren, hogy gyorsabb legyen a forgalom, és megszűnjön a kézpénzfizetés, amely visszaélésekre ad okot.

Általánosságban elmondható, hogy a használatarányos fizetőkapus rendszer - főleg a nyáron a hatalmas turistaforgalomban - alaposan lelassítja a forgalmat, hosszú várakozásra késztetve az autósokat. Az is a matricás megoldás mellett szól, hogy a fizetőkapuk telepítése nem olcsó dolog, nem beszélve arról, hogy folyamatosan kezelőszemélyzetet kell foglalkoztatni az autópálya-fenntartónak. Az alábbiakban számba vettük, hogy Európa országai milyen szisztémát alkalmaznak, illetve hol ingyenes, illetve részben ingyenes (egy- két alagútnál, híd­áthaladásnál, rövid városelkerülő szakasznál kell csak fizetni) az autópálya-használat.

Így utazhatunk autópályán Európa különböző országaiban
Így utazhatunk autópályán Európa különböző országaiban
Fotó: MH

Kapcsolódó írásaink