Krónika
Autósok nyári rémálma a fizetőkapus rendszer
Horvátországban az autópályákat kezelő vállalatok három éven belül, 2022-től átállnak az automatikus rendszámtábla-felismerő szisztémára és a mikrohullámú adattovábbításra

Az ország már évek óta tervezi, hogy változtat a fizetőkapus rendszeren, hogy gyorsabb legyen a forgalom, és megszűnjön a kézpénzfizetés, amely visszaélésekre ad okot.
Általánosságban elmondható, hogy a használatarányos fizetőkapus rendszer - főleg a nyáron a hatalmas turistaforgalomban - alaposan lelassítja a forgalmat, hosszú várakozásra késztetve az autósokat. Az is a matricás megoldás mellett szól, hogy a fizetőkapuk telepítése nem olcsó dolog, nem beszélve arról, hogy folyamatosan kezelőszemélyzetet kell foglalkoztatni az autópálya-fenntartónak. Az alábbiakban számba vettük, hogy Európa országai milyen szisztémát alkalmaznak, illetve hol ingyenes, illetve részben ingyenes (egy- két alagútnál, hídáthaladásnál, rövid városelkerülő szakasznál kell csak fizetni) az autópálya-használat.
