Krónika
Megkezdték a Hableány kiemelését

Az előzetes tájékoztatás szerint hat órán át is eltarthat a mentés.
Jasenszky Nándorra, a Terrorelhárítási Központ társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetőjére hivatkozva az M1 tudósítója azt mondta: a művelet legkritikusabb pontja az lesz, amikor a meder aljától elemelkedik a hajótest.
Elmondta: a művelet több szakaszból áll majd, ezalatt többször is átvizsgálják majd a hajót.

A hajó egyik része már megjelent a felszínen. Az előzetes információk szerint amikor a kapitányi híd előbukkan, megállnak az emeléssel, és egy tűzoltóbúvár felderíti azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában. Ha holttestet fedez fel, az az elsődleges, hogy felhozzák. Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálja át, majd újabb emelés történik, azután szivattyúzás.

Négy holttestet hoztak ki a búvárok a Hableány roncsából kedd 8 óra 20 percig - jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.
A búvárok még négy embert keresnek a Hableány utasai közül.
Újabb hevedert kell bekötni a dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán - hangzott el az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorában.
Az M1-en azt mondták: a kiemelést megnehezítette, hogy a Hableány besodródott az uszály alá.
Götz Sándor hajómérnök elmondta: a hajón látható sérülés nem akadályozza a kiemelés folytatását.
Az M1-en az is elhangzott, hogy a megtalált holttestek között van az egyetlen gyermekáldozat is. A mentés helyszínén van Pintér Sándor belügyminiszter is.
A tervek szerint négy fázisban történik meg a hajó kiemelése, amely várhatóan az egész délelőttöt igénybe veszi majd.
Először a kapitányi hídig emelik meg a hajót, majd a teremszintig, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozzák, és az előre odavitt uszályra helyezik.

Az egyes fázisok során a búvárok behatolnak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat.
A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van - értesült a helyszínen az MTI.

A kiemeléskor egy ponton meg is roppanhat a hajó gerince - mondta a Clark Ádám úszódaru tervezője az M1 aktuális csatornán.
Götz Sándor hajómérnök jelezte: elképzelhető, hogy a hajót az ütközéskor olyan sérülés érte, ami miatt le kell állítani a kiemelést.
A szakértő szerint valószínű, hogy a hajó utasterében vannak még holttestek.

A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát.
Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg.

A Panorama Deck Kft. saját halottjának tekinti a Hableány balesetében elhunyt kollégáit - közölte a társaság szóvivője kedden az MTI-vel.

Tóth Mihály közleményében azt írta: a május 29-én a Margit híd mellett balesetben elsüllyedt Hableány hajó kiemelése a Panorama Deck legénysége számára "felkavaró élményt" jelent.
A vállalat minden tagja gyászolja a tragédiában elhunyt kollégáit és utasaikat. "Együtt érzünk a családokkal és a barátokkal, osztozunk a veszteségükben" - fogalmaztak.
Azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.