Krónika

Legfeljebb tíz-tizenöt percet tudnak a búvárok víz alatt tölteni

Tíz-tizenöt percet tudnak a búvárok víz alatt tölteni a jelenlegi körülmények között a Dunában - közölte Márton Róbert katonai búvár az M1 aktuális csatornán csütörtökön.

Legfeljebb tíz-tizenöt percet tudnak a búvárok víz alatt tölteni
Folytatódik a kutatás az eltűntek után
Fotó: MH/Bodnár Patrícia

A szakember közölte, optimális körülmények között akár 1,5-2 órát is tud egy ipari búvár víz alatt dolgozni, de a Duna jelenlegi sodrása és látási viszonyai mellett nem lehet érdemi munkát végezni.

A honvédségnél évente 30-40 búvárt képeznek ki, az alapfelkészítés után katonai, ipari jellegű kiképzést kapnak a búvárok. Ekkor megtapasztalják, milyen nulla látási viszonyok és sodrás mellett merülni, és megtanulják az ön- és társmentést is - ismertette.

Hozzátette, kifejezetten holttest keresésére nem nagyon lehet felkészülni, olyankor inkább a tapasztalat számít.

A kiemeléskor ketté is törhet a Hableány

Az emelés során komoly terhelésnek lesz kitéve a múlt szerdán a Dunában elsüllyedt hajó, ezért akár ketté is törhet - közölte Solymos András hajómérnök csütörtökön az M1 aktuális csatornán.

A szakember azt mondta, kockázatot jelent, hogy nem lehet tudni, pontosan milyen sérülések vannak a hajótesten, emelés közben ugyanis bizonyos pontokon a hajótest hajlik, ha pedig éppen ilyen helyen sérült meg, könnyen eltörhet.

Egy másik probléma, hogy amikor megemelik a hajótestet, a folyó a sodrás irányába is elkezdi nyomni - tette hozzá, hangsúlyozva, emiatt komoly előkészületekre van szükség.

Kitért arra is, a 65 évvel ezelőtti balatoni hajóbaleset műszaki probléma miatt történt. A "Pajtás" hajót ugyanis átalakították, a faszerkezetű árnyékoló helyére fémet építettek, a teli ablakokat ökörszem ablakokra cserélték, és kivették a hajó aljából a betont is. Ezek a változtatások a hajó súlypontját felfelé vitték, ezért amikor szűken, nagyobb tempóval kanyarodott, felborult - ismertette.

Kapcsolódó írásaink