Krónika

Hajódaru indult Komáromból az elsüllyedt hajóhoz

Szerdán reggel fél hétkor a Clark Ádám hajódaru Komáromból Budapestre indult – ezzel a daruval próbálhatják meg kiemelni a Hableány roncsát a Dunából.

Hajódaru indult Komáromból az elsüllyedt hajóhoz
A különleges daruval talán ki lehet emelni a roncsot
Fotó: MH/Papajcsik Péter

A Duna magas vízállása miatt szerdán csak Újpestig megy a Clark Ádám hajódaru. Várhatóan még csütörtökön sem próbálják meg kiemelni a múlt heti hajóbalesetben elsüllyedt roncsot - erről számoltak be az M1 aktuális csatorna tudósítói a szerdai, déli Híradóban.

A Clark Ádám hajódaru fedélzetéről bejelentkezve az egyik tudósító azt mondta, várhatóan délután 4 óra körül érkeznek meg az újpesti dokkhoz, ahol le is horgonyoznak, mert még mindig elég magas a Duna vízállása, így nem tudnák megközelíteni a baleset helyszínét.

A másik riporter a Margit hídtól bejelentkezve, a műszaki mentés vezetőjére hivatkozva azt mondta, a búvárok szerdán már nem merülnek, mert a napra kitűzött feladatokat elvégezték. A következő feladat a Hableány teljes stabilizálása lesz, hogy a sodrásban ne mozduljon el a hajóroncs. A szakemberek a helyszínen azt mondták, szerdán már semmiképpen nem fogják kiemelni a hajóroncsot, de várhatóan csütörtökön sem.

Az úszódaru kapitánya, Gyenei Gyula reggel azt nyilatkozta a köztévének, hogy délután három óra körül érkeznek a fővárosba, az északi összekötő vasúti hídnál fognak megállni. Az még kérdéses, hogy mikorra érhet a daru a Margit hídhoz, tudatta az Index.

A helyzetet nehezítheti, hogy a Duna vízszintje az elmúlt órákban nemhogy apadt, hanem még minimálisan emelkedett is, de a kapitány szerint ez nem fogja érdemben befolyásolni a mentést. A daru óránként 11-12 kilométeres sebességgel halad Budapest felé, addig nem kell kikötnie.

Egy ukrán teherszállító haladása lassítja a hajódarut
Délelőtt 10 óra után valamivel a hajódaru már elhagyta Esztergomot, de egy előtte haladó ukrán teherszállító hajó kicsit lassítja a haladását - hangzott el az M1 aktuális csatornán szerda délelőtt.
A hajódaru haladását egy motorcsónakból követő tudósító azt mondta, hogy a szerda reggel Komáromból Budapestre indult hajódaruval nem szeretnék megelőzni a teherszállítót, emiatt egy „icipicit” vissza kellett venni a sebességből. Eddig körülbelül 8-8,5 csomóval haladt a hajódaru, most körülbelül 7 csomóval megy, azaz óránként 12-13 kilométerrel - tette hozzá.
A hajódarun tartózkodó másik tudósító arról számolt be, hogy a Clark Ádám hajódaru érkezése továbbra is délután 3-4 óra körül várható Újpesten, és a lassulás ellenére is „tempósan” haladnak.

A baleset helyszínéig a darunak összes hét híd alatt kell áthaladnia. Az útvonal egyik legkritikusabb részén, a komáromi vasúti híd alatt már átjutott. A következő kritikus pont a Margit híd lesz. A Hirado.hu szerint problémás lehet még az esztergomi Mária Valéria híd alatti átjutás is.

A közmédia szerint a Clark Ádám hajódaru Közép-Európa legnagyobb, 2006-os átépítése óta 200 tonna teherbírású úszódaruja, leengedett gémmel 50 méter hosszú és 20 méter széles. Magyarországon ez az egyetlen eszköz, amellyel kiemelhetik a Hableány roncsait.

A közmédia hajódarun tartózkodó tudósítója azt valószínűsítette, hogy a Hableány kiemelése nem szerdán történik majd, mert az Újpesti vasúti hídtól körülményesebb lesz a hajódaru haladása. 
Ismertette, a búvárok „emelőpontokat” alakítanak ki a hajón, és ha minden optimális lesz, a hajódaru akár 20-30 perc alatt kiemelheti a roncsot a vízből. Kockázatot jelent azonban, hogy nem lehet tudni, mennyire sérült meg a hajó a balesetben, így akár ketté is törhet a 70 éves hajó.

Kapcsolódó írásaink

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom