Krónika

A meggyanúsított hajóskapitány letartóztatását indítványozta az ügyészség

A meggyanúsított hajóskapitány letartóztatását indítványozta a szerdai dunai hajóbaleset miatt a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség - tudatta a Fővárosi Főügyészség pénteken közleményben.

A meggyanúsított hajóskapitány letartóztatását indítványozta az ügyészség
Rendőrök a Viking szállodahajó fedélzetén
Fotó: AFP/Besenyei Gergely

A Duna budapesti szakaszán történt vízibaleset ügyében a nyomozó hatóság előterjesztése alapján az ügyészség indítványt tett a gyanúsított letartóztatására, mivel álláspontja szerint a jelenléte csak így biztosítható az eljárásban.

A kényszerintézkedésről a Fővárosi Törvényszék nyomozási bírája várhatóan szombaton dönt - közölte a főügyészség.

A kapitány tagadta, hogy szabályt szegett volna

A szállódahajó 64 éves ukrán állampolgárságú kapitánya korábban tagadta, hogy szabályt szegett volna. Erről a férfi ügyvédje tájékoztatta pénteken az MTI-t.

A férfi ügyvédjei nevében M. Tóth Balázs azt közölte: megerősítik, hogy védencüket csütörtökön őrizetbe vették a rendőrök a tragikus hajóbalesettel összefüggésben. Védencük a gyanúsítással szemben panasszal élt, tagadja, hogy szabályt szegett volna vagy bűncselekményt követett volna el.

Az ügyvéd közleményében úgy értékelt, a nyomozóhatóság részéről a gyanúsítás „idő előtti, jelenleg nem több egy elméletnél, az alapos gyanúhoz szükséges bizonyosság nem áll rendelkezésre a ténybeli információk alapján”. Ilyen, az alapos gyanút megalapozó megállapítás akkor tehető, ha már megvannak a szakértői vélemények; most viszont a szakértők kirendelése még csak folyamatban van - jegyezte meg.

Védencük 44 éve hajóvezető, a „Duna egyik legtapasztaltabb hajóvezetője”, balesetet soha nem okozott - írta. A férfit megrendítette a baleset következménye, sajnálja, hogy a baleset elkerülésére nem volt módja, az áldozatok hozzátartozóinak részvétét fejezi ki - olvasható az ügyvédi közleményben.

Személyhajósok Szövetsége: A hajósoknak utasaik biztonsága a legfontosabb

Az utasszállító hajósok hitvallása, hogy elsődleges az utasok biztonsága - írta a Személyhajósok Szövetsége a ezelőtti balesettel kapcsolatban kiadott pénteki közleményében. A személyhajózás valamennyi közlekedési forma közül a legbiztonságosabb, a szerdaihoz hasonló tömegszerencsétlenség 75 éve történt legutóbb itthon. A személyhajós társadalom együtt gyászol az áldozatok hozzátartozóival. "Kollégáink sem tudták elhagyni a süllyedő hajót" - áll a közleményben.

A szövetség emlékeztet arra, hogy a baleset közelében tartózkodó hajók - a Halászbástya és a Hullám motoros - egy percen belül megkezdték a vízbe esett utasok kimentését, és két-két ember életét mentették meg. Büszkék rájuk, mert tudták a kötelességüket, ha nem így tesznek, akkor ma több embert gyászolnánk - írták.

Kitértek arra is, hogy a hajózási szabályzat tételesen meghatározza a hajók között előforduló közlekedési helyzeteket. A szerdai baleset egy megkezdett előzés során történt. Ilyenkor az előzni szándékozó hajónak engedélyt kell kérnie az előtte haladótól, az előzést pedig biztonságos sebességgel úgy kell végrehajtania, hogy a hajók fizikai érintkezése kizárt legyen.

Naponta átlagosan kétszáz budapesti városnéző sétahajózáson vehetnek részt turisták, ehhez képest az utóbbi harminc évben húsznál kevesebbszer fordult elő Magyarországon, hogy egy hajó műszaki hibája miatt komolyabb kényszerintézkedésre volt szükség, hajót kellett menteni. Ez több tényező eredménye. A többnyire európai uniós szabályok megfelelőek, a hatósági ellenőrzés következetes, a hajósok képzése magas színvonalú - szögezték le.

A baleset akkor következett be, amikor a mintegy négy kilométer hosszú belvárosi Duna-szakaszon átlagosan hetven - 30-135 méter hosszú - hajó közlekedik egyszerre az esti, éjszakai órákban.

A Magyar Hajózási Országos Szövetség kezdeményezésére a hajózási hatóság olyan biztonsági intézkedéseket léptetett hatályba két éve és módosított fél éve, amelyek jelentősen csökkenthetik a veszélyforrásokat. Így például megtiltották a nagy hosszúságú hajók megfordulását, és lényegesen intenzívebb kommunikációt követelnek meg a hajóktól a belvárosi szakaszon.

A hajózási hatóság tételesen meghatározza a csoportos és egyéni mentőeszközök, egyéb felszerelések fajtáját, darabszámát, méretét, elhelyezésének módját, mindezt a hatóságok rendszeresen ellenőrzik. Hiányosság esetén a hajó üzemelését megtilthatják, ami piacvesztéshez, bírsághoz, kártérítéshez vezetne, ezért a hajósok fegyelmezetten betartják a szabályokat. A hajózási szabályok ugyanakkor nagyhajók utasai számára nem írják elő mentőeszköz teljesen felesleges viselését, mivel jól védett a terület, a kiesés veszélye gyakorlatilag nulla, csak veszélyhelyzetben követelik meg mentőeszköz viselését pontosan szabályozott módon. Amikor a hajó vezetője észleli a veszélyhelyzetet, tájékoztatja az utasokat, irányítja biztonságba helyezésüket, szervezett módon képes cselekedni - olvasható a közleményben.

A szerda balesetben minderre a hajó személyzetének nem volt egy perce sem - emelték ki -, az ütközés észlelése és a hajó teljes elsüllyedése között legfeljebb két perc telt el úgy, hogy a hajó előbb felborult, a mögötte haladó hajó pedig tolta az áramlással szemben, így ebben az esetben nem lehetett intézkedni.

A hajó személyzete is a baleset áldozatául esett - emlékeztetett a közlemény, amelyet a Személyhajósok Szövetségének elnöksége nevében Varga Zsolt elnök és Horváth Imre főtitkár írt alá.

Szerda este nem sokkal 9 óra után a Margit hídnál a Viking szállodahajóval ütközött a jóval kisebb, dél-koreai turistákat szállító Hableány turistahajó, amely másodpercek alatt elmerült. Hét embert a környező hajókon utazók mentettek ki, hét embernek a holttestét találták meg, mindannyian dél-koreai állampolgárok voltak. A hajóbalesetben 21 ember eltűnt.

Szakértő: A kapitány letartóztatása mellett és ellen is szólnak érvek

A szerda este történt dunai hajóbaleset miatt meggyanúsított hajóskapitány letartóztatása mellett és ellen is szólnak érvek - mondta Borbély Zoltán közlekedési szakjogász az M1 aktuális csatornán péntek este.

Az ügyészség pénteken közölte, hogy indítványozták az ukrán állampolgárságú kapitány letartóztatását. A bíróság várhatóan szombaton dönt az indítványról.

Borbély Zoltán az M1 műsorában elmondta: a megalapozott gyanú szerint a kapitány cselekménye halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetése, ami a törvény szerint 2-től 8 évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. Ez a büntetés tétel önmagában még nem teszi szükségessé a letartóztatást, de például az, hogy külföldiről van szó, már indokolhatja.

Kérdésre válaszolva a szakember elmondta: ebben az ügyben óriási lesz a szakértők jelentősége, de még korai lenne a szabályok szigorításáról gondolkodni.

Kapcsolódó írásaink