Krónika

Már csak egy ember van kórházban a hajóbaleset túlélői közül

Már csak egy ember van kórházban a szerda esti dunai hajóbaleset túlélői közül - hangzott el az M1 aktuális csatornán csütörtök délután.

Már csak egy ember van kórházban a hajóbaleset túlélői közül
Összesen hét embert mentettek ki a dunai hajóbaleset után
Fotó: MH/Katona László

A Híradóban azt mondták, már csak egy, bordatöréses embert kezelnek kórházban, a többieket hazaengedték.

Cseke Béla, az Uzsoki Utcai Kórház sürgősségi osztályának orvosa azt mondta: a sérültnek több bordája eltört, ami többnapos megfigyelést igényel. Valamennyi sérült nagy lelki traumán ment át - tette hozzá.

A Parlament közelében szerda este történt balesetben legkevesebb heten meghaltak, 21 embert, köztük egy ötéves kislányt és több 70 év körüli embert még keresnek.

A baleset nem sokkal 9 óra után történt a Margit hídnál; a Viking szállodahajóval ütközött össze a nála jóval kisebb, dél-koreai turistákat szállító Hableány turistahajó, és másodpercek alatt elmerült. Hét embert a környező hajókon utazók mentettek ki, hétnek pedig már csak a holttestét találták meg, mindannyian dél-koreai állampolgárok voltak.

Az M1 információi szerint a szerdai volt a dél-koreai turistacsoport első napja Budapesten, a városnéző hajó este nyolckor futott ki fedélzetén 33 turistával és kéttagú személyzettel.

Az M1-en bemutatták a balesetben érintett másik járművet, a Viking szállodahajót, amely látszólag alig sérült meg, és azóta visszamehettek rá az emberek.

A katasztrófavédelem munkatársai már elkezdték az elsüllyedt hajó kiemeléséhez szükséges munkálatokat, azonban szakértők szerint ez akár egy hétig is eltarthat. Videón mutatjuk a tragikus baleset másnapjának történéseit.

Objektum doboz

Elhúzódó kutatás várható

A Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság szakembereinek tapasztalatai szerint elhúzódó kutatás várható a szerdai dunai hajóbaleset után - közölte a rendőrség csütörtök délután a honlapján.

A keresést nehezíti a magas, továbbra is emelkedő vízállás, a folyó nagyon erős sodrása, és rosszak a látási viszonyok - írták. A közlemény szerint minél alacsonyabb a vízhőmérséklet, annál gyorsabban hűl ki az emberi test és annál később kerül a víz felszínére. A kutatás szempontjából az is meghatározó, hogy a bajba jutott ember hol esett a folyóba: amennyiben a sodorvonalban került a vízbe, akkor rövid idő alatt nagy távolságot tehet meg. Azok, akik a süllyedéskor a hajótestben rekedtek vagy az alá szorultak, csak annak kiemelését követően kerülhetnek elő.

A kutatásban közreműködők a 9-11 kilométer/órás sebességgel áramló vízben és a Duna teljes Lánchíd alatti magyar partszakaszain továbbra is mindent megtesznek az eltűnt emberek felkutatása érdekében - írták.

„A hatóságok felháborodással vegyes mélységes szomorúsággal tapasztalják, hogy miközben munkatársaik esetenként saját életük kockáztatásával is az eltűntek felkutatásán fáradoznak, addig egyes, magukat szakembernek nevezők megkérdőjelezik reagáló képességüket, elhivatottságukat, hozzáértésüket” - olvasható a közleményben.

A szerdán bekövetkezett dunai hajóbalesetben mintegy nyolc másodperc alatt elsüllyedt hajón a hatóságok rendelkezésére álló utaslista alapján 33 utas és kétfős személyzet tartózkodott. Hét embert közvetlenül a balesetet követően sikerült kimenteni a vízből, hét áldozat holttestét megtalálták a mentésben résztvevők. A hatóságok jelenleg 21 embert eltűntként keresnek a Duna teljes Lánchíd alatti magyar szakaszán.

Ausztria a Cobra különleges egység tíz búvárját küldte Magyarországra

Ausztria a Cobra különleges egység tíz búvárját küldte csütörtökön Budapestre, hogy támogassák magyar kollégáikat a dunai hajóbalesettel kapcsolatos mentési munkálatokban - közölte az osztrák belügyminisztérium.

A mentési szakértők az eltűnt dél-koreai utasok keresésében vesznek részt - tette hozzá a tárca.

„Őszinte részvétem a szerencsétlenséget szenvedett utasok hozzátartozóinak. Az ilyen tragikus baleseteknél fontos, hogy műveleti erőkkel és korszerű technikával álljunk szomszédjaink rendelkezésére” - hangsúlyozta Eckart Ratz belügyminiszter, egyúttal köszönetet mondott a Cobra kötelékében szolgálóknak.

Az APA osztrák hírügynökség szerint a búvárokat a magyar vészhelyzetkezelési központ kérésére küldik Magyarországra.

Dél-Korea korábban bejelentette, hogy 13 fős mentőcsoportot küld a magyar fővárosba.

Hajómérnök: Nem szigorítani, hanem betartani kell a hajózási szabályokat

Solymos András hajómérnök szerint nem szigorítani, hanem betartani kell a hajózási szabályokat. Solymos András csütörtökön az M1 aktuális csatornán kérdésre válaszolva úgy fogalmazott, nagy szamárság lenne a szállodahajók kitiltása a belvárosból, de oda kell figyelni a hajózási szabályzat betartására.

Budapesten régen, még a csepeli kikötő megépülése előtt is a belvárosban voltak a kikötők, és a főváros rengeteg pénztől fosztaná meg magát, ha a továbbiakban nem adna erre lehetőséget - tette hozzá a hajómérnök.

Solymos András azt is mondta, hogy normális körülmények között nem indokolt a mentőmellény folyamatos viselése a hajókon, elég, hogy a mentőmellények ott vannak az előírásoknak megfelelően, és szükséghelyzetben fel lehet venni azokat, hiszen úgy vannak kitéve, hogy ha víz alá kerül a hajó, maguktól a víz felszínére bukkannak és beléjük lehet kapaszkodni.

A hajómérnök úgy vélekedett, hogy emberi hiba miatt történhetett a baleset, de részletes vizsgálatnak kell kiderítenie, ki és hol hibázott.

Ifjabb Adamkó Péter barlangi búvár arról beszélt, hogy az ipari búvárok kemény fizikai munkát végeznek, a felszerelésük 30-50 kilogramm, hogy a sodrásban „ne legyen pozitív lebegőképességük”. Felszerelésük és technikájuk is más, esetükben nem a búvár hátán van a készülék, hanem a felszínről, kompresszorról kapják a levegőt, és egy másik tömlőn keresztül kommunikálni is tudnak a felszínen lévőkkel.

Szólt arról is, hogy ha a roncsban holttesteket találnak, akkor - az általa ismert protokoll szerint - először a testeket egyenként kell felhozni, és csak a végén a roncsot.

Búvár: Kockázatos a merülés

Nagyon kockázatos a merülés a szerdai dunai hajóbalesetben elsüllyedt hajóroncshoz - mondta Czakó László búvár az M1 aktuális csatornának csütörtökön.

Azt mondta, a körülmények miatt annyira veszélyes a művelet, hogy csak olyanok mehetnek le, akiknek nagy a tapasztalatuk.

Siklós Gabriella, az Országos Vízügyi Főigazgatóság szóvivője az M1-en közölte: a vízhozam a baleset idején és csütörtök délelőtt is másodpercenként 4000-4500 köbméter volt, ami a normális mennyiség duplája.

Felidézte, hogy a vízügy a baleset miatt harmadfokú készültségnek megfelelő figyelőszolgálatot rendelt el, éjjel-nappal fokozott számban figyelik a folyót, és négy hajóval is kint vannak a vízen.

Kapcsolódó írásaink