Képírás

Játszani is engedd...

Vasútparádé a szobasarokban

Rabul ejtő hobbi a modellvasutazás. Igaz, nem is olcsó mulatság, de aki egyszer „beleszerelmesedett", azt nem engedi el egy életen át. A lista természetesen széles; a többség diorámában, modulokban, életképekben és különböző méretű terepasztalokban utazik - de ezek csak a főcsoportok, hiszen ezen túl is bőven akad „élet".

#1 A
AFP/DPA/Klaus-Dietmar Gabbert

Havas mese miniatűr kiadásban. A vasútmodellezésen belül külön szakágat képviselnek a téli történetek, melyek előállítása igen nagy szakértelmet és precizitást követel. Csak egy példa: a műhó például nem kerülhet a fenyőágak „visszájára" - de a sínekre sem, hiszen akkor megszűnne az elektromos érintkezés

#2 A
AFP/DPA/Martin Schutt

A vasútmodellezést nemzetközileg szabott méretezésben űzik. A legnépszerűbb az úgynevezett H0 - ami a német „half null", azaz fél nulla kifejezés rövidítése. Ezzel meg is adtuk, hogy létezik I-II-III, továbbá 0-ás, sőt TT és N méretarány is. Esetünkben a III a legnagyobb és onnét haladunk az egyre apróbb világok felé

#3 A
AFP/DPA!Marijan Murat

Készülnek a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) H0-ás léptékű „Crocodile" nevű tehermozdonyai a Märklin gyár műhelyében

#4 A
AFP/NurPhoto/Artur Widak

Erdei táj jelzővel és tovahaladó szerelvénnyel. A tökéletes élethűség főleg a kiállításokon alapkövetelmény, hiszen az efféle rendezvényekre eleve a szakma krémje nevez be. Ugyanakkor ahhoz, hogy az ember odahaza a saját örömére kisvasútazzon, nem kell semmi extra felszerelés. Azaz tájelemnek egy-egy kiszolgált és állomásnak kivágott-kirajzolt cipősdoboz, fakockákból épített alagút vagy az erdő helyett pár kerti gally is megteszi

#5 A
AFP/NurPhoto/Artur Widak

Mentül kisebb valami, annál nehezebb élethű módon lemásolni. Így például a vagonok-mozdonyok szétkapcsolása sem könnyen megvalósítható feladat - ugyanis míg a való életben erre a munkára akad vasutas, addig a modellek esetében már az ember legkisebb ujja is túlméretes. Ilyenkor kapnak szerepet a különböző, házilag gyártott leleményes pálcikák

#6 A
AFP/NurPhoto/Artur Widak

Érdemes megnézni az arcokat: kicsi és nagy egyforma áhítattal tekint a mini-világra. Amúgy kevesen tudják, de az első, eredendően gyermekeknek szóló vasútmodellek szinte egyidősek az igazival. S az is áll, hogy sok esetben az utódoknak, unokáknak vásárolt alapkészletekkel általában nem a kiszemelt aprónép, hanem inkább a felnőttek játszanak többet

#7 A
AFP/NurPhoto/Artur Widak

Hiába a csekély méretek, az ütközés itt sem hasznos dolog. Tehát ahhoz, hogy a szerelvények nagy biztonsággal jussanak el a terepasztal egyik feléből a másikba, komoly folyamatszervezésre van szükség. Anno ezt elektromos relékkel és időzítőkkel oldották meg, míg ma már a számítógépek és a mesterséges intelligencia szoftverei dominálnak. Hiába, a modern technika e hobbit is „megszállta"

#8 A
AFP/NurPhoto/Artur Widak

A múlt és a jövő két vágányos találkozása