Képírás
Gripenek a főváros egén

Hazánkon kívül a Jas-39-et jelenleg a svéd, a dél-afrikai, a cseh és a thai légierő alkalmazza. Érdekesség, hogy a magyarországi üzemeltetés során derült ki, a futóművek gumiabroncsai, amelyeket a Svédországban alkalmazott aszfaltra optimalizáltak, a kecskeméti betonos kifutópályákon túl gyorsan kopnak. Ezért már nem sokkal a vadászok rendszerbe állítását követően módosítani kellett a kerekek anyagát.

A Gripen legnagyobb repülési magassága tizenötezer méter. Másodpercenként kétszázötvenöt métert képes emelkedni - azaz a Kékes csúcsára kevesebb mint négy másodperc alatt "felérne". Üresen 6,6 míg üzemanyaggal ellátva 8,7 tonnát nyom. Ha totálisan felpakoljuk, sem lehet nehezebb tizennégyezer kilogrammnál.

A fotós szemszögéből a színes füst az olasz trikolórt adta ki - míg a Duna túlpartjáról már hibátlan volt a látvány. Nem lehet mindig minden tökéletes...

Emlékezetes, 2021. augusztusában döntés született Magyar Honvédség Gripen flottájának modernizációjáról. A csomag egyebek mellett tartalmazza a radar illetve a fegyverzet továbbfejlesztését is. A lépéssel eldőlt, hogy a Jas-39 marad a magyar ég oltalmazója a jövőben is. Tervben van egy második Gripen-század felállítása is, bár ez ügyben még nem született döntés.