Képírás

Gripenek a főváros egén

A svéd kormányzat 1978-ban döntötte el, hogy a légierőnek új gépre van szüksége az elavulófélben lévő J 35 Draken és JA 37 Viggen típusok leváltására. Az előkészítő munka után az új eszközt 1982-ben kezdték gőzerővel fejleszteni, az első repülésre 1988-ban került sor, míg a minden tekintetben megfelelő példány 1996-ra alakult ki. Az első öt Gripen 2006. március 21-én érkezett Kecskemétre.

Hármas kötelék áthúzása a Duna fölött
Hegedűs Róbert / MH
#1

Hazánkon kívül a Jas-39-et jelenleg a svéd, a dél-afrikai, a cseh és a thai légierő alkalmazza. Érdekesség, hogy a magyarországi üzemeltetés során derült ki, a futóművek gumiabroncsai, amelyeket a Svédországban alkalmazott aszfaltra optimalizáltak, a kecskeméti betonos kifutópályákon túl gyorsan kopnak. Ezért már nem sokkal a vadászok rendszerbe állítását követően módosítani kellett a kerekek anyagát.

Gripenek
Hegedűs Róbert / MH
#2

A Gripen legnagyobb repülési magassága tizenötezer méter. Másodpercenként kétszázötvenöt métert képes emelkedni - azaz a Kékes csúcsára kevesebb mint négy másodperc alatt "felérne". Üresen 6,6 míg üzemanyaggal ellátva 8,7 tonnát nyom. Ha totálisan felpakoljuk, sem lehet nehezebb tizennégyezer kilogrammnál.

Gripenek
Hegedűs Róbert / MH
#3

A fotós szemszögéből a színes füst az olasz trikolórt adta ki - míg a Duna túlpartjáról már hibátlan volt a látvány. Nem lehet mindig minden tökéletes...

Gripenek
Hegedűs Róbert / MH
#4

Emlékezetes, 2021. augusztusában döntés született Magyar Honvédség Gripen flottájának modernizációjáról. A csomag egyebek mellett tartalmazza a radar illetve a fegyverzet továbbfejlesztését is. A lépéssel eldőlt, hogy a Jas-39 marad a magyar ég oltalmazója a jövőben is. Tervben van egy második Gripen-század felállítása is, bár ez ügyben még nem született döntés.