Honvédelem
Kínát is érdekelheti az USA legújabb bombázója
Bemutatták a világ legfejlettebb lopakodó bombázóját

A WZ újságírója szerint a gép közelről is épp olyan impozáns, futurisztikus megjelenésű jármű, mint ami várható volt. Habár a megjelenése emlékeztet a technológiai előfutárának is felfogható B–2-re, az is nyilvánvaló, hogy az alacsony láthatóságot (LO), tehát a lopakodó technológiát a gép teljesen új szintre emelte.
Közelről az is látványos, hogy ez a gép mennyivel kisebb is a B–2-nél, amelyhez képest nagyjából feleakkora hasznos terhet, így jóval kevesebb fegyverzetet bír csak el.
A kisebb géptestnek természetesen jó oka van: a B–21-et a B–2 és más programok több évtizedes tanulsága alapján tervezték meg, hogy képes legyen csúcskategóriás lopakodó képességeket biztosítani a mindennapokban, egyszerre megbízhatóan és gazdaságosan.
A gazdaságosság kapcsán megemlítendő az is, hogy az új anyagtudományok, konstrukciós és tervezési lehetőségek azt jelentik, hogy nagyon nagy kompozit alkatrészek építhetők és szerelhetők össze, minimálisra csökkentve az alkatrészek számát, és ezáltal a sok illesztés szükségességét. Ez párosul az LO-bevonat és a szerkezetek jelentős előrelépéseivel, amelyek drasztikusan csökkentik a magas karbantartási költségeket és a hosszú leállásokat, amelyek jellemzően az alacsony megfigyelhetőségű repülőgépekhez társulnak.
A méreten (és ezzel együtt a futóművön) túl a rögtön látható markáns különbséget még a szélvédő jelenti – ez a valóságban nagyon kicsi, a leginkább arra optimalizálták, hogy felfelé és lefelé nyíljon belőle megfelelő kilátás, ami a levegőben történő tankolás miatt lehet fontos.
A másik fontos szempont a gép színe: a nagyon világos szürke festés arra utalhat, hogy a repülő nappali missziókban is részt vehet, épp a fokozott lopakodó képessége miatt.
Természetesen a fejlesztések alatt a legkönnyebben a szín változhat meg, de jelenleg úgy tűnik, hogy lezárulhat a kizárólag éjszaka végrehajtható bombázóküldetések korszaka. A fejlesztést egyébként rendkívül felgyorsították a digitális mérnöki technikák.
A most bemutatott gépre T1-ként, illetve 001-es repülőként is hivatkoznak, és ennek a gépnek jelenleg a földi tesztelése folyik.
Az NG szóvivője megemlítette, hogy amikor legközelebb lehet a gépet látni, már a levegőben lesz, az viszont nem világos, hogy ezzel egy nyilvános, repüléssel egybekötött bemutatóra célzott, de akárhogy is, a gép felemelkedését még rengeteg további földi teszt fogja megelőzni – írja a Raketa.hu a The War Zone cikke alapján.