„Egyszerre nagyon zárt és nagyon nyitott szabályaim vannak, és ennek így is kell lennie. Minden mű genezise más”
Petrovics Gabriella
Aknay János: A hatvanas–hetvenes években nagy és bátor dolognak számított, hogy deklaráltuk: művészek vagyunk
A Kossuth-díjas képzőművész, Aknay János a posztgeometrikus alkotók egyik kiemelkedő, fáradhatatlan egyénisége. A hetvenedik életévét február 28-án betöltő festőművésszel, akadémikussal, az MMA rendes tagjával csendes, nyugalmat árasztó szentendrei műtermében beszélgettünk. Családi fényképek, rajzok, festmények, vásznak és rengeteg színes festék vett körbe minket. Szóba került a művész Szentendréhez fűződő kapcsolata, az alkotás folyamata, a nagy elődök művészete, az absztrakt angyalok születése és a születésnapján, jövő csütörtökön nyíló átfogó életműtárlata.
– Csaknem ötven éve él Szentendrén, a műtermét is itt rendezte be. A szentendrei képzőművészeti hagyomány folytatójának tartja magát?
– Művészi pályám kezdetétől a hagyományok tisztelője vagyok. Konzervatív beállítottságú emberként mindig az értékek megőrzése mentén alkottam, gondolkodtam, s nincs ez másként ma sem. Szentendrének óriási adottságai voltak ezen a téren. Trianon után ugyanis a Nagybányai Művésztelepről a festők egy jelentős csoportja érkezett ide, jórészt a Hollósy Simon köré csoportosult alkotók. A város segítségével ők alapították meg a Szentendrei Művésztelepet, bár ezt megelőzően is éltek itt művészek, például a Ferenczy család, viszont a művésztelep még inkább vonzotta az érzékeny látású embereket. Alkotott itt Vajda Lajos, Korniss Dezső, Balogh László, Barcsay Jenő és Deim Pál is. Ők emberi tartásukkal, szakmaiságukkal egyfajta iránytűt jelentenek számomra, hiszen magas színvonalú, egyéni művészetet produkáltak. A munkásságukat a tudatos képépítés és tisztaság jellemezte. Barcsayt és Deim Pált személyesen ismertem. Utóbbival jó barátságba kerültünk, a mentorom volt, és az ezerkilencszázhetvenes évek közepén sokat segített abban is, hogy bekerüljünk a művészvilág vérkeringésébe.
– Ez a közeg bizonyára sokat hozzáad művészetéhez. Miként inspirálja a város?
– Amikor ezerkilencszázhetvenben ide költöztem, a városnak teljesen más karaktere volt, mint manapság. A hetvenes évek végén az iparosodás, urbanizáció miatt Szentendre a természetes határait nagyon gyorsan elvesztette. Visszagondolva erre az időszakra, mégis azt mondhatom, hogy befogadott a város. Érdeklődő ember lévén végigjártam a város nevezetes épületeit, templomait, temetőit, amelyek mind inspirációt jelentettek számomra. Az utóbbi tíz-tizenöt évben festett képeim nagy részének a címe: Emlék. Azt a több évtizedet felölelő élményanyagot dolgoztam fel, amit a várostól kaptam.
– Az évtizedek során az élményanyagok formát és színt öltve beépültek művészetébe, de az ihletből hogyan lesz kész alkotás?
– Akkor festek, amikor van mondanivalóm. Ha erős belső késztetést érzek, azt rögtön megfestem. Magát az alkotás folyamatát nagyon élvezem. Fontos elmondanom, hogy amit képzőművészként csinálok, az nem árucikk még akkor sem, ha eladok képeket, illetve vannak magángyűjtő barátaim, akik szívesen megvásárolják egy-egy munkámat. Ha épp olyan kedvem van, akkor nagy, két- vagy három méteres képeket festek, és az, hogy megveszik-e vagy nem, majdhogynem indifferens, mert nem ezért csinálom, hanem magáért az alkotásért. A visszatérő formák hol letisztultabban, hol bonyolultabban épülnek be abba a képszerkezetbe, amely már a hetvenes évek végén kialakult, és teljesen kompatibilissé váltak. Ezt akkor éreztem igazán, amikor a nagy kiállításaimat rendeztük Szentendrén, vagy Debrecenben a MODEM-ben. Végignézhettem a munkáimat a kezdetektől fogva, egyben láthattam a képeimet, és nem volt hiányérzetem. Mostanában ezek a formák mintegy a tudatalattimból úgy jönnek elő, hogy rendre beépülnek az újabb alkotásaimba. Egy idő után rendszerint visszanyúlok a régebbi műveimhez, kiemelek egy-egy motívumot, amiből ismét kialakítok vagy épp hozzáteszek valamit. Így a képeim még gazdagabbá válnak, illetve az is lehet, hogy épp ezáltal egyszerűsödnek.
– Előtanulmányokat, vázlatokat szokott készíteni?
– Ritkán, nagyméretű képek esetében előfordul, hogy előzetesen kis vázlatot rajzolok.
– Alapító tagja volt a szentendrei Vajda Lajos Stúdiónak ezerkilencszázhetvenkettőben.Ezt a napjainkban is aktív művészcsoportot hogyan pozicionálja a jelenkori kulturális térben? Sikerült-e megőrizni a korabeli Vajdát, vagy ez már egy másik társaságnak tekinthető a megváltozott körülmények miatt?
– Közel tizenöt évig voltam a Vajda Stúdió elnöke, amelynek az alapítói ugyan nem változtak, de a művészeti csoport körülményei máshogy alakultak. A posztot kétezer-kilencben átadtam a fiatalabb generációnak. Felnőtt egy új nemzedék, jelenleg több korosztály él és alkot egymás mellett. Természetesen azt nem lehet elvárni, hogy ha volt egy társaság, amely egykor tündökölt, ma is ugyanúgy tündököljön. Évtizedek teltek el, és mostanság mindenki a maga autonóm útját járja. Az én generációm nagy része ma ismert és elismert művésze Magyarországnak. Annak idején be voltunk skatulyázva a hatalom és a politika által, viszont nagy és bátor dolognak számított abban az időben, hogy deklaráltuk: művészek vagyunk.
– A hatvanas–hetvenes években nem néz - te jó szemmel az efféle bátor kijelentéseket a hatalom.
– Ez így igaz. Én valamilyen szinten már képzett voltam, amikor a pályára kerültem, ugyanis a Képző- és Iparművészeti Gimnáziumban érettségiztem ezerkilencszázhatvanhétben. A katonaság után beleszólt az életembe a politika, nem végezhettem el a főiskolát, így e nélkül kellett boldogulnom. De annak ellenére, hogy fiatalok voltunk, határozott elképzeléseink voltak, tudtuk, hogy mit akarunk csinálni.
– Jankovics Marcell néhány éve egy kiállítás megnyitóján azt mondta: színt varázsol Vajda Lajosba és Barcsay Jenőbe. Az ő művészetüket valamiféle kiindulópontnak tartja?
– Mindkettejük művészetét nagyon tisztelem, de soha nem gondolkodtam azon, hogy „színt varázsoljak beléjük”. Emellett bizonyára van valamiféle igazság abban, amit Jankovics Marcell mondott, mert valóban vannak formai hasonlóságok, azonban alkotásaimban ezek a formák másként, más tartalommal jelennek meg. Barcsay Jenőt ismertem, de nem mester és tanítvány viszony volt közöttünk, hanem abszolút kollegiális – mindig ezt tartottam irányadónak. Tehát, ha felfedezhetők is hasonlóságok, párhuzamok az ő művészetükkel, ez a rokon formavilág bennem másképp absztrahálódott. A saját arculatomat kellett megtalálnom, megalkotnom, amitől Aknayévá válnak a képeim.
– Művészetének a lényege az absztrakció, amely a konstruktív-geometrikus művészeti hagyományhoz kötődik, ugyanakkor benne van a szürrealizmus, a nonfiguratív alakzatok, illetve a színek ereje is. Ebben a sokrétű művészetben a szín vagy a forma jön létre előbb?
– Amikor alkotok, abban rengeteg ösztönös dolog van. Ezt nem lehet patikamérlegre tenni, mert abból valami rideg jön létre. Például szeretem ütköztetni a színeket is: a kéket és a sárgát egymás mellé tenni néha nagy merénylet. Műveimben mindig jelen van a spontaneitás, az ötletek, olykor a szabályoktól való eltérés. Ám valójában benne feszül a szigorú struktúra, működik a nagyon kemény kontroll is. A munkám lehet teljesen monokróm vagy színekben tobzódó: lényeg, hogy ki tudjam fejezni azt a roppant sokféleséget, amely rám kezdetektől jellemző. Egyszerre nagyon zárt és nagyon nyitott szabályaim vannak, és ennek így is kell lennie. Minden mű genezise más.
– Egy művész számára fontos a nyilvánosság, hogy ne csak kiállításokon, hanem máshol is láthatók legyenek a művei, van erre lehetőség?
– Sok lehetőség kínálkozna erre. El tudom képzelni nagyméretű munkáimat nagy belső közösségi terekben, ugyanakkor sok szakrális témájú képem talált méltó otthonra templomokban is. Szomorúan tapasztalom viszont, hogy nincs erre érzékenysége és igénye a designereknek, téralkotóknak. Ehelyett feltesznek a falra valami ugyan dekoratív, de művészi szempontból igénytelen, sokszorosított képet, holott módjuk lenne bevinni ezekbe a terekbe a valódi, színvonalas, egyedi alkotásokat is. Ezen a téren még nagy út előtt állunk. Egyik nagy triptichonomat például megvásárolta a Skanzen, ahol a múlt tárgyai mellett a kortárs művészet alkotásai is jelen vannak, megférnek egymás mellett. Ebben az esetben volt igény és lehetőség erre.
– Alkotásainak visszatérő motívumai az angyal, angyalszárny, kereszt, bábu, ház, ablak. Miként illeszkednek ezek a szakrális és profán elemek a művészetébe?
– A felsorolt jelképek beépülnek a képeimbe. A művészetemben mindig jelen volt a dekorativitás mellett az angyal motívum. Már a hetvenes évek elején megfestettem a Szent Családot egy teljesen konstruktív környezetben, bábu formájában ott volt az angyal, mellette Mária a kis Jézussal – ez a kép már hordozta a saját világomat. A bábut mint ember formájú, szakrális elemet több művész megjelenítette valamilyen formában Barcsaytól Deimig.
– Szembetűnő, hogy az angyalokról rengeteg képet készít, különböző perspektívából ábrázolja őket. Az angyalmotívumnak hatalmas hagyománya van az ókeresztény kortól a reneszánszon át Chagallig vagy Ámos Imréig. De egy mai festő miért fordul az angyalokhoz?
– Van, ahol az angyalszárnyak oldják a kemény formákat, és van, ahol az angyalok valamilyen mértani formában jelennek meg a képeimen. Az, hogy mikor, hogyan jelenítem meg őket, a belülről jövő ösztönökön múlik, amelyek a képszerkezet részévé válnak. Valóban sokféleképpen ábrázolom az angyalokat: hasonlítanak egymásra, mégis mindegyik más. Mindig azt a lelkiállapotot tükrözik, amelyben elkezdem festeni a témát. Minden nyáron kimegyek dolgozni művész barátaimhoz az Érdi Művésztelepre, és ott három-négy nagyobb méretű képet festek. Megfigyeltem, hogy a zárt kompozíciójú, konstruktív jellegű képek után késztetést érzek, hogy ismét figurális munkát alkossak. Az architekturális elemek után visszatérek a figurális kompozíciókhoz.
– És ekkor fest angyalt?
– Igen, az épületek keménységét fel kell oldani valamivel. És hívő emberként mindig is próbáltam kapcsolatot teremteni az angyalokkal. Olyan ez számomra, mint egyfajta létra: én lent vagyok, de felnézek, mert keresem az igazat, a szépet és a jót – ez nálam kezdetektől fogva evidencia.
– A nyolcvanas évek második felétől festményein megjelentek a magyar rovásírásjelek, amelyekkel teljesen egyéni stílust teremtett. Hogyan jutott el ehhez az ősi, a nyolcadik század végétől ma is élő írásrendszerig?
– A gimnáziumban volt egy osztálytársam, Tálos Péter, aki nyelvész lett. Ő ismertette meg velem ezt az írásrendszert, bár én már gyerekként találkoztam otthon ezekkel a jelekkel László Gyula: A honfoglaló magyar nép élete című könyvében, melyet szüleimmel gyakran lapozgattunk. Van olyan önarcképem ezerkilencszázhatvannégyből, ahol Szent Ivánnak festettem magamat, és az ikonszerű kép mellett rovásírásjelekből van kiírva Szent Iván neve. A képírásjelek formailag is nagyon érdekeltek, megfogtak. Ahhoz a szerkezethez, amit a konstruktív művészetemben kerestem s mindig próbáltam megtalálni és megalkotni, nagyon illettek ezek a jelek. A betűk formája gyakran háztetőt, angyalszárnyat vagy absztrakt angyalt adott ki, ugyanakkor így néhány dolgot el lehetett mondani kódolva.
– Miért kezdett foglalkozni a szobrászattal?
– Festőnek tartom magam, nem szobrásznak. Néha persze van úgy, hogy „elsül az ember keze”, csinál egy jó plakátot vagy grafikát, de ettől még grafikus sem vagyok. Szentendrén, a tizenegyes főút mellett található a Városvédő angyal című szobrom, amely, bár sok kritikát kapott, szerintem megállja a helyét. Az angyalszobor először műanyagból készült, de az elmúlt több mint húsz év alatt nem bírta az időjárás viszontagságait, ezért tavaly elkészítettem ismét, ezúttal vasból.
– Valamelyest olyan, mintha az évtizedeken át mindig vászonra festett absztrakt angyalok ebben a városvédő szoborban kelnének életre. Hogy tudta összeegyeztetni a térbeli és síkbeli ábrázolást, hiszen mindkettő más gondolkodásmódot kíván?
– Az a formarendszer, amit hosszú évek során kidolgoztam, kívánta a plasztikát. Úgy éreztem, hogy az oly sokszor megfestett absztrakt angyal leszállt a vászonról. Ez egy olyan spontán, természetes és kegyelmi állapot volt, ami talán életében egyszer történik meg az emberrel. Velem mindenesetre egyszer történt meg, és megismételhetetlennek tartom.
– Jelenleg két kiállítása is aktuális: hetvenedik születésnapján, február 28-án a szegedi Regionális Összművészeti Központban (Reök-palota) Égi és földi geometria címmel nagyszabású életműtárlata nyílik. A Szentendrétől Marosvásárhelyig – Aknay János művei a Szepessy-gyűjteményben című kiállításon márciusban Szentendrén is láthatók lesznek képei. Ezeken a tárlatokon korszakonként vagy tematikailag rendszerezi a műalkotásokat?
– Nátyi Róbert művészettörténész barátom –, aki a Reök-palota művészeti vezetője – mondta évekkel ezelőtt, hogy szeretne nekem kiállítást rendezni, és én hajlottam rá. Ezeket a kerek évfordulókat nagy kihívásokként élem meg, mert rengeteg munkát, előkészítést igényel egy ilyen kiállítás. Ezúttal több mint ezerhatszáz munkámból válogatott Nátyi Róbert. A tárlatot Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója nyitja meg. És örömmel tölt el, hogy a műveimen keresztül rávilágítunk az aktuális képzőművészetre. A másik kiállításról azt érdemes tudni, hogy Szepessy László nagyon jó barátom, Marosvásárhelyen ismerkedtem meg vele harmincnégy éve.
Ő akkor az RMDSZ marosvásárhelyi szervezetének munkatársa és Sütő András erdélyi magyar író barátja, egyik megmentő-
je volt. Szepessy a maga módján, szerényen gyűjtötte az erdélyi magyar művészek munkáit. Többször ajándékoztam neki a festményeimből. A kiállításon a nyolcvanas évektől láthatók majd képek egészen a mai napig. Nem tematikus gyűjtés ez, hanem egy magángyűjtemény bemutatása. Ha egy múzeum szervez kiállítást, akkor az úgy történik, hogy valamilyen szempont szerint szelektál, viszont egy magángyűjtő másképpen, szubjektíven gyűjt, más művekre figyel fel, sokszor érzelmileg kötődik egy cetlihez, egy kis képhez. Az ilyen tárlatokon rengeteg csodálatos, értékes dologgal szembesül a látogató. A kiállítást Markó Béla költő nyitja majd meg, aki korábban verset is írt az angyalos képeimhez. Most pedig ez a költemény megjelenik abban a kiállításhoz készült kiadványban, amely a Magyar Művészeti Akadémia támogatásával jött létre.
– Az életműtárlat alkalmat ad az összegzésre, a visszatekintésre és az emlékezésre. Mi az, amit ebből a termékeny művészi
pályából mindenképp meg szeretne osztani a látogatókkal?
– Az az ember vagyok, aki szeret kiállítani. És, bár komoly munkát jelent, nem utasítom el a kisebb kiállításokat sem. Öt-tíz
évenként szeretek egyfajta összegzést készíteni, megmutatni, hol járok éppen, és merre tartok. Ez szintén sok munkával jár, ugyanakkor öröm is, mert nagyon jó együtt látni az adott korszak anyagát. Szociális, baráti utazás is: ha tehetem, magam gyűjtöm öszsze az ilyen jeles alkalmakra a munkáimat. Sok-sok találkozásra, baráti beszélgetésre, az emlékek felelevenítésére is kiválóan alkalmas ez a gyűjtő körút.