„Kérdések persze fölmerültek mindenfelől, hogy a formatervezés miféle szerzet, művészet vagy mérnöki tudomány esetleg? ”
Zsiray-Rummer Zoltán
Mindenkiben van igény a szépség iránt, ezért szeretik sokan a szép műszaki eszközöket, és mindenki megtalálja a magáét, hiszen e tárgyak ma már elsősorban érzelmeket közvetítenek – vallja Lelkes Péter formatervező iparművész, az MMA rendes tagja, szakmai szervezetek alapítója-motorja. A Munkácsy-díjas alkotóval az olaszok játékosságáról, a németek racionalizmusáról, a skandináv országok természetközeliségéről is beszélgettünk, valamint arról, hogy milyen fordulatok után találta meg hivatását, és miként próbált boldogulni a szocializmus sajátos körülményei között.
– Művészcsaládból származik, a szülei is festők voltak, így talán logikus, hogy ön is alkotó ember lett. De mégis, hogyan talált rá erre az útra?
– A gyerek életében a pályaválasztás fontos dolog. Bár nem fogja föl igazán, szinte mindig a szülők befolyásolják, hacsak nincs olyan képességekkel megáldva, ami egyértelművé teszi a helyzetet. Nálam ez nem volt meg, általános iskolás koromban sok minden érdekelt, főleg a technikai dolgok, a művészet nem annyira. Apám festő, anyám akvarellművész volt, ezt örökölte a legidősebb testvérem, István, nála már a gyerekkorában is egyértelmű volt, László bátyám úgyszintén, végül építész-fotóművész lett. Engem viszont egészen más dolgok vonzottak, például a gasztronómia is. Aztán egyszer apám leültetett, hogy rajzoljak le egy konyhai hokedlit, és annyira jól sikerült, hogy engem is a Török Pál utcai Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába irányított. Be is kerültem az első felvételin, majd díszítőfestő szakon végeztem. Ez azért volt érdekes, mert olyan szakot ajánlott apám, amiből meg is lehet élni, mert tanári munkája mellett ő egyházművészeti megbízásokat vállalt.
– Végül azonban más irányba indult, és érdekes, hogy formatervező, nem pedig képzőművész lett.
– Az érettségi után megpróbáltam a Képzőművészeti Főiskolát, de nem vettek föl. Abban az időszakban osztályidegenek voltunk, apám bencés rendi világi tanári és egyházi elkötelezettségei miatt ezt jó ideig éreztük még. Aztán az Iparművészeti Főiskolán nyílt lehetőség, kerámia és porcelán szakra végül pótfelvételivel bekerültem. Utólag már látom, akkor nem voltam felvértezve azokkal a készségekkel, hogy keramikus legyek. Az alapismereteket elsajátítottam, de a szobrásztanárom úgy gondolta, jobb, ha elhagyom az főiskolát. Itt azonban fordult egyet a kocka, mert megtetszett a mindössze tíz évvel korábban indult gépipari formatervező képzés. Édesapám megint közbelépett. A tanszék vezetője, Dózsa-Farkas András, hallgatótársa volt a főiskolán, így megkereste őt, aki azt mondta, rendben, próbáljunk ki engem fél évre. Nagyon izgatott a dolog, mert több technikai tárgy is volt itt, például a gépszerkezeti tanulmányok. Így 1967-ben itt diplomáztam.
Lelkes Péter a szüleitől (mögötte az archív fotón) örökölte a művészet szeretetét, de már gyerekként sok más dolog is érdekelte
– Tehát addig szinte ismeretlen területre, az akkor nemrég alapított képzésre vitte az útja. Mit szólt a környezete?
– Ismeretlen dolog volt a dizájn szó is, senki sem tudta akkoriban szélesebb körben, hogy mi ez a fogalom. A formatervezés szavunk a német Formgestaltung kifejezésből jött, a dizájn szót viszont a szakmai szervezetek sem fogadták be.
Amikor apám szembesült azzal, hogy mi az ipari formatervezés, egyik reggel odaszólt, hogy „egész életedben vasalót akarsz tervezni?” Kitartottam a döntésem mellett, és azt válaszoltam, hogy igen, én vasalókat fogok tervezni. Nem olyan egyszerű a pályám, a tervezőművészeti szakterületek annak idején szekértáborszerűen voltak besorolva, például hogy a grafikus ne csináljon mást, csak grafikát, a keramikus csak kerámiát. Még a főiskolán történt, hogy az első években a gipszműhelyben dolgoztunk, és az egyik idősebb hallgató azt kérdezte, „figyelj, neked mindegy, hogy hol végzel, csak diplomád legyen?”. Azt mondtam, én a művészetet oszthatatlannak tartom, mert egyetemes, úgyhogy igen, végül is mindegy. Érdekesség, hogy jóval később, 2014-ben visszatért a díszítőfestészet az életembe, az egyik biatorbágyi templom belső falainak-mennyezeteinek ornamentikáját alkothattam meg, visszafogottan, hogy a gyönyörű barokk oltárokat ne nyomjam el, vagyis szolid tervet csináltam.
– Tárgyai, mint például a Parlamentbe is bekerült konferencia-rendszer vagy orvosi folyadékanalizátor, hangsúlyos módon íves „arcúak”. A korábbi alkotásain, mondjuk a lemezjátszóin látható szögletes vonalaktól miért tért át erre?
– Szép áthatásokat ad az organikus forma. Már a tanárunk, Dózsa-Farkas András is mondogatta, figyeljük meg, hogy mi látható az isteni teremtésben, be is hozott egyszer egy kavicsot meg egy szikladarabot, mondván, hogy nézzük csak, gyönyörű kavicscsá formálódik a rücskös-szögletes kő a víz sodrásában. A természetben voltaképp nem ismert az egyenes vonal. Ilyenek befolyásoltak, ezért váltak lágyabbá a munkáim az évek haladtával. Habzsoltuk a fiatal kollégáimmal a Nyugatról elérhető információkat, alkotásokat, hatott ránk például Olaszország, Franciaország tervezőinek felszabadult játékossága, a skandináv dizájn természetelvűsége vagy például az igen neves funkcionalista Dieter Rams, aki a valószínűleg mindenki által jól ismert Braun cég vezető formatervezőjeként a puha racionalizmusával nagy hatást gyakorolt az európai dizájnra. Ezeken a trendeken növekedtünk föl.
- A szocializmus időszakának szegényes nyersanyagai és ipari lehetőségei között meg a társadalmi környezetben hogyan tudtak alkotni?
- Valóban, a magyar iparban, főleg a kisebb vállalatoknál, elég szűkös lehetőség volt a gyártási technológia terén, de amit tudtunk, átmentettünk Nyugatról, megpróbáltuk imitálni azt a formavilágot. A „vidám barakkban” csupán a szükségletek kielégítése volt a cél. Az alapanyagokból persze nem lehetett tökéleteset alkotni. Amikor a hetvenes években kijutottam Japánba, hatalmas sokk volt nekem, hogy milyen lehetőségeik vannak. De mégis megpróbáltuk kitalálni, hogy miként alkothatjuk meg az elképzeléseinket. Kérdések persze fölmerültek mindenfelől, hogy a formatervezés miféle szerzet, művészet vagy mérnöki tudomány esetleg? Lassan azért oldódott a helyzet, bár vicces esetek adódtak. Például egy vidéki kisvállalatnak megpróbáltuk elmondani, hogy miről is van szó, néztek ránk, mint a marslakókra. Csak mérnöki tevékenység volt addig az ipari tervezés, olyanokat mondtak nekünk, amikor megjelentünk, hogy jaj, művész úr, festeni fog nekünk egy tájképet a gépről? A rendszerváltozás után persze minden egy csapásra megváltozott, a bőséges termékkínálattal kialakult a fogyasztói társadalmi szemlélet, és hogy legyen szép a műszaki cikk.
– Tényleg, voltaképp mi az ipari formatervezés, miért létezik, és egyáltalán, mi szükség van rá?
– Messzebbről indítanék. A formatervező megalkotja a gép formáját, rosszabb kifejezéssel „burkolatot alkot”. Ám az is dizájn, ha nem tervez valaki, ha azt látom, hogy teljesen jó a termék vagy a környezete, nem alakítom át pusztán azért, mert az üzleti érdek így kívánja. De ezek összefüggenek egymással. Régebben, amikor még a technikai-műszaki fejlettség révén nagy különbségek voltak, gondoljunk a régi Moszkvicsra meg az Opelre, egészen más kulturális üzenete volt a formának, jól látszott a fejlettségbeli eltérés, az anyaghasználatban és a gyártási
lehetőségekben.
– És a szocialista társadalmakban kevéssé volt igény a jó formára.
– Így igaz, a piacgazdaságban viszont kialakult egyfajta versengés, hogy mivel tud az ugyanolyan terméket gyártó két vállalat különbözni egymástól, a küllem egyre fontosabbá vált. Ott a példa az apám által emlegetett vasalóra: száz gyár hozza a szinte ugyanolyan magáét, és mindegyik el akarja adni a terméket, ezért belép a styling, a stílustervezés. Erős kettősség is jelen van mindebben, és jó ideje foglalkoztat ez a kérdés, vagyis, hogy hol a dizájner felelőssége. Vagy megtervezem a százegyedik vasalót, vagy azt mondom, nem szorítom le a többit a polcokról, a tömegtermelés „veszem-eldobom” rendszerében nem szolgálom ki a körforgást. De utóbbi esetben felvetődik, hogy csődbe megy egy cég, kár éri a társadalmat, hiszen munkásokról, bolti eladókról is szó van. Az is foglalkoztat, amit ökodizájnnak neveznek, az ellenállás az eldobhatósággal, a környezet gyilkolásával szemben.
– Már régebben is foglalkoztatták elméleti kérdések, hiszen a híres, több mint negyven éve alapított Zsennyei Műhely egyik
motorja volt.
– Nemzetközi dizájnfórumként, szakelméleti konferenciaként működött. Cserny József formatervező volt az alapítója 1978-ban. Évente rendeztük meg, tervezőket, elméleti szakembereket, építészeket hívtunk meg az egyhetes eseményekre. Kiderült, érdekli a csehszlovákokat, a lengyeleket, bolgárokat, szovjeteket is. Olyan volt, mint egy szabadegyetem, nagy információáramlással. Később, a nyolcvanas évek vége felé már jöttek a svédek, a britek, az osztrákok is, kinyíltunk a Nyugat felé. Izgalmas volt a sok eltérő gondolatiság.
– Visszatérve kicsit a vasalókra és társaikra, miért nem szeretjük a gép tiszta szerkezetét, miért akarjuk mindenáron
becsomagolni a műszaki cikkeket?
– Van azért olyan, hogy a szerkezet a domináns, ilyen trendek is előjönnek néha. Mindig jelen volt és lesz az esztétika iránti igény, akármilyen is az adott tárgy, ha kirakok negyven ember elé negyven vasalót, mindenki megtalálja a neki tetszőt. A világ technológiai fejlődése olyan szintre jutott, hogy ma már a műszaki minőség szinte egyenértékű, majdhogynem ugyanaz például kétféle autómárka alapja, a szabványok, műszaki elvárások miatt, persze a precizitásban nyilván van különbség. És itt jön be az, amiről beszéltünk, hogy most már mindent a dizájn nal lehet eladni. Ott áll a negyven vasaló a polcon, ma már alig nézzük úgy, hogy műszakilag mi jó, a tárgy inkább érzelmeket közvetít, ennek hatására vásárolnak sokan.
– Mondhatnánk, mint egy ruhánál, aminek vagy tetszik a formája, vagy nem.
– Egyrészt belső igényből, személyiségből következik, részben családi-környezeti hatásra is, hogy milyen formákat igényelnek az emberek. De jelen van az is, hogy menőbb leszek ettől vagy attól a tárgytól, leginkább mindig az újabbtól. A változatosság jelen van az esztétikában, nézzük csak meg a természetet, például a madaraknál milyen fantasztikus pompával teremtette meg a Jóisten a tollazatokat. Az emberek látszólag egyformák, de gondolatvilágukban és cselekvésükben különböznek egymástól, az érzelmi és lelki világuknak fontos, hogy tudnak-e olyan környezetet teremteni, amiben jól érzi magukat.
– Megkerülhetetlen a kérdés, amit már ön is érintett, hogy miért olyan híres és jó az olasz dizájn, miért olyan szép arrafelé még az ásványvizes flakonok címkéje is?
– A különböző népek által teremtett formavilág attól függ, hogyan élnek. Milyen a kultúrájuk, a habitusuk, a természettel, a transzcendens világgal való kapcsolatuk – persze, ez utóbbi, ha nem is tudatosan, de benne van bizonyosan. És mindezt a környezet befolyásolja. A latin népek egész életükben, kis túlzással persze, napsütésben és tenger mellett élnek. Egyfajta szabadságvilág, amely az alkotásaikban is benne van. Olaszország az egyik kulturális erőcentrum, és bennük van a játékosság. Aki tud játszani, annak a keze nyomán is gyönyörködtető dolog keletkezik. Más népnél is tetten érhető ez, például a spanyoloknál és a franciáknál. A németek habitusa mérsékelten racionális, a formaviláguk ezért legtöbbször fegyelmezett, mondjuk így, a skandinávoknál pedig a természettel való állandó együttlétnek köszönhető a tárgyak elegáns meghittsége.
– Ősszel társszervezője volt a Design Hét részeként szervezett konferenciának, amely a mesterséges intelligenciát tárgyalta. Miért látott erre szükséget?
– Foglalkoztat a kérdés, hogy a robotokkal előállított világ uniformizált lesz-e, vagy fennmarad-e majd a különböző nemzeti karakter. Magyarországon is nagyon fontos volna, hogy mindig vissza tudjunk menni a gyökereinkig és áthozni a formakincsünket a mai modern világba. Azért szerveztük ezt meg, mert tavaly a Műcsarnokban, a Körülöttünk című ipar- és tervezőművészeti nemzeti szalon végén ugyancsak volt egy kisebb konferencia, ahol erről is szó volt. Nagyon komoly véleménykülönbség alakult ki. Az egyik oldalon a mesterséges intelligencia lehetőségeit hangoztatták, a másikon viszont merev elutasítás volt tapasztalható, mondván, hogy szerintük ez az országok összeolvadását, a nemzeti kultúrák elvesztését jelentheti. De a most szeptemberi konferencián sem sikerült ezt a témát olyan alaposan kitárgyalni, mint amennyire szerettem volna, ezért 2020-ra tervezünk egy újabbat, hiszen fontos megtudnunk, hogy milyen irányba haladunk.