Gazdaság
fontos közlekedési beruházások kezdődhetnek
Zöld utat kaptunk az uniótól
Újabb tizenkilenc közlekedésfejlesztési beruházáshoz nyerhet el európai uniós támogatást Magyarország, ebben az esetben pedig az utolsó fillérig leköthetjük az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközben (CEF) rendelkezésünkre álló nemzeti részt. A végleges, formális döntést július elején hozza meg a tagállamok küldötteiből álló bizottság – adta hírül tegnap a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A nemzeti borítékban 1,08 milliárd eurót (337 milliárd forint) különített el számunkra az EU, amit kedvező döntés esetén a második fordulóban leköthetünk.
Magyarország a tavalyi első pályázati felhívás alkalmával nettó 86 milliárd forintot nyert el tizenhat projekthez a CEF forrásaiból. Ezek közé tartozik egyebek mellett a komáromi Duna-híd megépítése, a Kelenföld–Százhalombatta vasúti vonalszakasz korszerűsítése, ötvenkilenc elővárosi motorvonat felszerelése ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel, és az első hazai cseppfolyósított földgáz töltőpontok létesítése. A második fordulóban kedvező döntés esetén a közlekedési ágazat újabb, mintegy 250 milliárd forintnyi fejlesztési forráshoz juthat. Ebből valósulhatna meg egyebek mellett a Budapest–Hatvan vasúti vonalszakasz, a Százhalombatta–Pusztaszabolcs vasútvonal és a Déli összekötő Duna-híd korszerűsítése, a GSM-R vasúti távközlési hálózat kiépítésének második üteme. A CEF támogatja harmincöt mozdony felszerelését ETCS2-vel, az M15-ös és M70-es autóutak négysávúsítását, a dunai hajózás lehetőségeit bővítő több beruházást, elsősorban a kikötői infrastruktúra és a folyami információs szolgáltatások fejlesztése terén.
Az Európai Bizottság múlt pénteken döntött arról, hogy tizenhat kiválasztott pályázat részesülhet 809,6 millió euró támogatásban, ezeket a kohéziós alapból lehet finanszírozni. Idén ősszel más országok által fel nem használt forrásokért lehet harcba szállni.