Gazdaság

Vonzza a cégeket az új híd

Az átkelő csökkentheti a lakott területen áthaladó kamionforgalmat, és gazdasági hasznot is termel

Épül az új Duna-híd Komáromnál, az ipari parkba már most települnek be a cégek. A beruházás magyar–szlovák közös projektként valósul meg az Európai Unió támogatása mellett.

dunahid
A jövő év végére elkészülő hatszáznegyven méter hosszú átkelő látványterve (Fotó: Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.)

Tavaly október óta zajlik a Komáromi Duna-híd építése, a jövő év végére elkészülő új átkelő jelentősége leginkább az lesz, hogy általa közvetlen teherforgalmi kapcsolat jön létre Komáromnál Magyarország és Szlovákia között. Jelenleg a Duna-híd alapozási munkálatai folynak mind a hat támasznál. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. lapunkat arról tájékoztatta, az acélszerkezet gyártása is megkezdődött a három gyártóüzemben. Az acélszerkezet első elemei már megérkeztek a csepeli előszerelő telepre, ahonnan az összeállítás és a korrózióvédelem elkészítése után vízi úton szállítják azokat a helyszínre.
A 2x1 forgalmi sávos híd felszerkezete egypilonos, két kábelsíkos, ferde kábeles, ötnyílású folytatólagos merevítőtartóval áll majd, a nyílások közül három a mederben, kettő pedig a szlovák oldali ártéren lesz.
A hídon kerékpárút és gyalogos járda, a belterület közelsége miatt közvilágítás is lesz. Sal László, a Hídépítő Zrt. vezérigazgatója elmondta: az első látványosabb fázis az lesz, amikor az alapozás eljut a pillérek építéséhez, amely során „kijövünk a víz alól”. Ez a következő egy-két hónapban bekövetkezik. Már készülnek azok az ideiglenes szerelőjármok, amelyre felhelyezik az acélszerkezet elemeit. Ehhez a fázishoz várhatóan nyár folyamán, június–júliusban érkezünk el – közölte.

Az új átkelő magyar–szlovák közös beruházásban készül, és az építkezés költségeinek nyolcvanöt százalékát az EU fizeti az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz támogatási alapból. A költségvetés 91,199 millió euró, vagyis 28 milliárd forint.

A hatszáz méter hosszú hídhoz mindkét oldalon épülnek csatlakozó utak is. Magyar oldalon az új, 1315 méter hosszú út az 1-es főutat köti össze az átkelővel, a kivitelezés nettó értéke 2,349 milliárd forint. A szlovák oldali útcsatlakozás hárommillió euró­ba, vagyis mintegy kilencszázmillió forintba kerül, ez a 2x1 sávos út 643 méter hosszú lesz. Komárom és Komárno között jelenleg is létezik közúti híd, ám azon a kamionok csak súlykorlátozással közlekedhetnek, ráadásul a forgalom lakott területen keresztül halad. A beruházásnak gazdasági haszna is lesz, a Komáromi Ipari Parkba már most települnek be cégek, azért mert itt épül az új híd.

A héten egyébként látogatóközpont nyílt közvetlenül a beruházás helyszínén a magyar oldalon. A látogatóközpontban a hídépítés teljes folyamatával megismerkedhetnek a szakemberek, egyetemista csoportok és más érdeklődők 2019 teléig, a híd átadásáig.