Gazdaság
Vizsgálja az unió a vasútépítést
Aggályos a Budapest–Belgrád vonal finanszírozása
Megkezdte az előkészületi munkákat a tavaly novemberben megalakult Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt. a Budapest és Belgrád közötti vasútvonal megépítése kapcsán. A tervezési és a kivitelezési munkák tendereztetése az év első felében indulhat – értesült lapunk. A 85 százalékos kínai és 15 százalékos magyar tulajdonnal alapított cég feladata a tervező és kivitelező kiválasztására irányuló tenderek előkészítése és lefolytatása, a szerződések megkötése, valamint a megvalósítás fázisában projektmenedzsment és monitoring tevékenységek ellátása. A vegyesvállalat nem végez kivitelezési feladatokat, a tervező és fővállalkozó munkáját felügyeli a beruházás idején.
Az Európai Bizottság vizsgálja a Budapest–Belgrád vasútvonal tervezett felújítását, amely kínai pénzből valósulna meg – írta a Financial Times (FT). Brüsszel több ponton is aggályosnak érzi a magyar–kínai megállapodást, s ezeket az aggályokat kezdte most hivatalosan is vizsgálni. A bizottság illetékesei elsősorban a 2,89 milliárd dolláros beruházás pénzügyi megvalósíthatóságát vizsgálják – ebből a magyar szakaszra 1,8 milliárd dollár, azaz 550 milliárd forint jut. Emellett Brüsszelnek aggályai lehetnek azzal kapcsolatban is, hogy a beruházás során megsérthették az uniós szabályokat, mivel nem írtak ki közbeszerzést – közölte a Portfolio. A brüsszeli illetékesek mind a magyar, mind a szerb kormánnyal egyeztetnek ebben az ügyben. A kormány illetékese az FT-nek úgy reagált, hogy a kínai féllel kötött együttműködésben van egy külön melléklet arra vonatkozólag, hogyan tudnak megfelelni a felek az uniós közbeszerzési szabályoknak.
A finanszírozásról viszont még nincs egyezmény. A beruházás 85 százalékát finanszírozná hitel formájában a Kínai Exim Bank – The Export Import Bank of China. A finanszírozás viszont a szerbiai oldalon is problémás, az ottani törzshálózati vonalak egy része orosz hitelből újulna meg.