Gazdaság
Visszaszorul a használt kocsik importja
Negyedik éve tart a dinamikus bővülés a hazai használtautó-kereskedelemben. Ennek eredményeképpen a hazai használt személyautók esetében az idén várhatóan 615 ezer körüli lesz az adásvételi szerződések száma, miközben az importautók száma elérheti a 143 ezret. Az előbbi 13, míg az utóbbi 16 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest. Mint azt Fodor László, a Hasznaltauto.hu értékesítési vezetője elmondta: a keresletet és a kínálatot az egyensúly jellemzi, ugyanannyi idő alatt talál gazdára egy-egy személyautó, mint tavaly ilyenkor. Vagyis hiába nőtt csaknem negyedével a kínálat, a kereslet is ehhez igazodik, amit az is mutat, hogy egy meghirdetett autó átlagosan 35 nap alatt kerül új tulajdonoshoz az idén is. A magyar autósok több mint négyötöde továbbra is a hazai piacon vásárol. Miközben az elmúlt öt évben 12-ről 19-re növekedett a külföldről behozott használt járművek aránya – idén a várt 760 ezer átírt használt autóból 143 ezer eddig külföldi okmányokkal üzemelt –, egyre nyilvánvalóbb, hogy a használtautó-import felívelő szakasza a végéhez közeledik. Ugyan külföldön a használt autók gyorsabban veszítenek értékükből mint itthon, ezt ellentételezik a gyakori kedvezőtlen tapasztalatok.
A külföldi autók előélete sokkal nehezebben követhető nyomon, és szinte lehetetlen garanciális kötelezettségeket számon kérni. Korábban a használtautó-importban a vágyott prémiumautók – az Audi, a BMW és a Mercedes – domináltak, ma a „hétköznapibb” márkákat keresik.
A Porsche Hungaria (PH) összegzése szerint az itthoni újautópiac élénk volt az idén, és ez a tendencia várhatóan 2017-ben is folytatódik. Erre utal az is, hogy növekszik a magánvásárlók aránya. A Volkswagen konszern márkáit forgalmazó PH, amely a személyautóknál 28 százalékos, a haszonjárműveknél pedig tízszázalékos részesedéssel rendelkezik a magyar piacon, az idén 31 ezer új autót értékesített a tavalyi 28 ezer darab után.