Gazdaság

Villamosított vasút a Balaton északi részén

Három éven belül megjelenhetnek az elektromos hajtású szerelvények, több állomást is teljesen átépítenek Füredig

Még nem áll rendelkezésre ugyan a támogatói szerződés, de a kivitelező cégek már hozzákezdhetnének az észak-balatoni vasútvonal villamosításához.

vasút 20180904
A mozdonycserék elhagyásával tíz percet lehet majd faragni a menetidőből (Fotó: MH)

Megkezdheti a támogatási szerződés aláírását követően az R-Kord Építőipari Kft. és a Vasútvill Kft. alkotta konzorcium az észak balatoni vasútvonal villamosítását Szabadbattyán és Balatonfüred között, ugyanis a kormány jóváhagyta a beruházást. A szerződést a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. július végén aláírta a vállalkozókkal. Mivel azonban a projekt döntően – 85 százalékban – európai uniós pénzből valósul meg, a villamosítás megkezdéséhez még szükséges az állam és a NIF közötti támogatói szerződés. A társaság a múlt év végén hirdetett közbeszerzési pályázatot a 64,5 kilométer hosszú szakasz villamosítására, és a pálya egy részének korszerűsítésére. A konzorcium 23 milliárd és ötvenmillió forintért vállalta a beruházást, amely a szerződéskötés után megkezdődhet. A tervek szerint 2021 januárjában közlekedhetnek villamos mozdonyok által vontatott szerelvények és motorvonatok – utóbbiak leginkább a nyári forgalomban – a Budapest-Székesfehérvár-Balatonfüred vasútvonalon.

Mivel a beruházás európai uniós támogatás révén valósul meg, a tender meghirdetését megelőzően a legfontosabb feltétel az volt, hogy a költségvetés nem haladhatja meg a 75 millió eurót, vagyis jelenlegi árfolyamon számolva a 24 milliárd forintot. Ez az összeg viszont elegendő arra is, hogy a villamosítási munkák, vagyis a felsővezeték kiépítése mellett 46 kilométeren végezhetnek a kivitelező cégek szabályozási munkákat, ezen felül 5,4 kilométer hosszú vágány újul meg az alépítménnyel együtt. A projekt részét képezi négy állomás felújítása: Polgárdiban, Balatonkenesén, Balatonfűzfőn és Alsóörsön. Itt a vágányok mentén 55 centiméter magas peronok létesülnek, hét állomás pedig esőbeállót kap. A NIF tájékoztatása szerint az állomásokon valamennyi szintbeli kereszteződés megújul, ahol gyalogosok közlekednek. Ezenkívül néhány állomáson kicserélik azokat a kitérőket – összesen 11 esetben történik új váltó elhelyezése a szükséges alépítményépítés mellett –, amelyek már nem felelnek meg a forgalmi igényeknek. Korszerűsödnek az utastájékoztató rendszerek is, és megújul az állomások térvilágítása. Emellett Alsóörs állomáson felsővezetéki járműtároló épületet hoznak létre a kivitelező cégek.

A NIF, illetve az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetése tavaly már érvénytelenített egy tendert, ugyanis a jelentkező cégek a rendelkezésre álló összeg helyett háromszoros árajánlatot adtak. Igaz, akkor a meghirdetett műszaki tartalom lényegesen bőségesebb volt, például a tender tartalmazta a vasúti pálya felújítását, és valamennyi állomás átépítését Szabadbattyántól Aszófőig. Viszont ebben az esetben is maradt volna a jelenlegi sebesség az észak-balatoni vasútvonalon, ami óránként nyolcvan kilométer. Ilyen formán a menetidők sem sokat csökkennek a fővárostól Füredig, hacsak nem számítjuk a fehérvári tízperces mozdonycserét, és a villamos mozdonyok jobb gyorsítóképességét.