Gazdaság
Villamos vontatással északon
Mezőzombor és Sátoraljaújhely között a megújult vasúti pályán nagyobb sebességgel lehet majd haladni
A MÁV folyamatosan újítja fel az országos hálózatot és a járműveket (Fotó: MH)
Megkezdődött a Mezőzombor és Sátoraljaújhely közötti vasútvonal átépítése, emellett a vonalon ebben az európai uniós ciklusban kiépül a felsővezeték is. Így 2020-ig megindulhat a villamos vontatás. A MÁV Zrt. közölte, hogy a vonalon Olaszliszka–Tocsva és Sárospatak közötti tizenkét kilométer hosszú pályaszakasz újul meg, emiatt azonban az egész vonalon december 10-ig vonatpótló autóbuszok szállítják az utasokat. A pályát a vasúttársaság saját cége, a MÁV FKG Kft. újítja fel, ezáltal viszont az átépítést követően a jelenlegi nyolcvan helyett óránként százzal közlekedhetnek a szerelvények. Az átépítés egy megállóhelyet érint, Bodrogolaszin a peront az új szabványok szerint ötvenöt centiméter magasra emelik, térkővel burkolják, és kétszázötven méter hosszan a térvilágítást is felújítják. Az érintett szakaszon található hét vasúti útátjáró modern, gumielemes burkolatot kap, amelyen az áthaladás simább és zökkenőmentes. A kivitelezés idején fejlesztik a biztosítóberendezéseket és a távközlési létesítményeket, átépítenek egy acélhidat, és elbontanak egy feleslegessé váló felüljárót is – közölte a MÁV.
A vonal villamosítását is előkészíti a vasúttársaság, negyvenkét oszlopalapot helyeznek el a pálya mentén. A villamosítást követően Budapest és Sátoraljaújhely között az eljutási idő mintegy fél órával csökkenhet – leginkább azért, mert nem lesz szükség Miskolcon mozdonycserére –, aminek eredményeként javul a szolgáltatási színvonal.
A Mezőzombor–Sátoraljaújhely vasúti fővonal a Budapest–Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely nemzetközi törzshálózati fővonal része, kiépítési pályasebessége nyolcvan kilométer volt. A MÁV 2012-ben indította el a vonal felújításának programját, eddig már átépült a vasúti pálya Mezőzombor és Olaszliszka–Tolcsva között.
Az idei ciklusban tervezett villamosítások közül elsőként, várhatóan ebben az évben az észak-balatoni vonal korszerűsítése kezdődhet meg. Ezen a szakaszon Szabadbattyán és Aszófő között épül ki a felsővezeték, így a déli parthoz hasonlóan, Balatonfüredig Budapestről korszerű villamos motorvonatok is közlekedhetnek, várhatóan már 2017-ben. Ezen, illetve a sátoraljaújhelyi szakaszon kívül megtörténhet a villamosítás a Püspökladány–Biharkeresztes, Szeged–Békéscsaba–Gyula, valamint a Zalaszentiván és Nagykanizsa közötti vonalon.