Gazdaság
Villamos egészíti ki a 4-es metrót
A földalatti két végállomásához kapcsolódóan közlekedési rendszer épül ki, emellett komoly szerep jut az elővárosi vasútnak is

Ez év végéig meglesz a tavaly márciusban átadott 4-es metró működési engedélye, egyben lehetőség lesz az új, vezető nélküli technológia bevezetésére. Ezzel egy új típusú szolgáltatásra nyílik lehetőség a fővárosi közösségi közlekedésben – közölte tegnap Becsey Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára. A metró Keleti pályaudvar és Kelenföldi pályaudvar közötti szakasza tavaly márciusban nyílt meg az utazóközönség előtt, és a kezdeti, napi százezres utasszám az év végére százhatvanezerre emelkedett. Becsey Zsolt hozzátette: ez a forgalom a tervek szerint idén is tartható lesz. A helyettes államtitkár emlékeztetett arra, hogy 2010-ben hatvanszázalékos készültségi szinten vették át a beruházást, amelyet kaotikus állapotok jellemeztek, és 67 milliárd forint volt a felhalmozott hátralék. Rendkívül rendezetlen viszonyokat örököltek, a főváros állásidőkért fizetett, fővállalkozó hiányában egyik kivitelező várt a másikra, és nem volt egységes finanszírozási rendszer. Mostanra sikerült elérni, hogy a metró esetében az egységes támogatási szerződés létrejött – tette hozzá a helyettes államtitkár. Elmondása szerint a költségvetés legfeljebb 452 milliárd forint lehet, és ezt nem is lépik túl. Ebből az összegből 180 milliárdot térít meg az Európai Unió, a fennmaradó költségeken pedig 79–21 százalékos arányban osztozik a kormány és a főváros.
Elmondta: a metróhoz, illetve a két végállomáshoz kapcsolódóan komplex közlekedési rendszer épül ki, amivel a földalatti vasút utasforgalmát is lehet emelni. A legfontosabb beruházások közé tartozik új villamospályák kiépítése, elővárosi vasútvonal bővítése, autóbuszmegálló és P+R parkoló létesítése. Becsey Zsolt tájékoztatása szerint az 1-es villamos vonalát meghosszabbítják az Etele térig, másik oldalon viszont a Bécsi úti végállomástól a Budapest–Esztergom vasútvonalig épül ki a pálya. A Keleti pályaudvari végállomástól is új villamosvonal épül egészen Rákospalotáig. A Kelenföldi pályaudvaron új autóbusz-megálló épül a helyközi járatok számára, másrészt az M1–M7-es autópályák bevezetőjénél új csomópont létesül a metrót, az elővárosi vasutat, az autóbuszt és a villamost magában foglaló közlekedési csomópont jobb megközelíthetősége érdekében. Ennek a projektnek a részét képezi, hogy ezerötszáz férőhelyes parkoló létesül.
Fontos szerep jut az elővárosi vasút fejlesztésének – emelte ki Becsey Zsolt. Egyrészt megújul a vasútvonal Kelenföld és Százhalombatta között, jövőre a fehérvári állomás átépítésével befejeződik a Budapest–Székesfehérvár vonal rekonstrukciója, amitől újabb utasforgalom növekedésre lehet számítani. Ugyanakkor a kormány tervei között szerepel – ami az olimpiai pályázat részét is képezi – a Déli vasúti hídon harmadik vágány kiépítése, ezzel növekedhet Ferencváros és Kelenföld között a kapacitás. Elmondta azt is, hogy az elővárosi forgalom felértékelődése, a folyamatban levő és a tervezett beruházások miatt nem szerepel a kormány tervei között a Déli pályaudvar bezárása. Jelenleg szakértők bevonásával vizsgálják meg, hogy a dél-budai vasút-közlekedési rendszer hogyan alakul, egyben felmérik a Déli és a Kelenföldi pályaudvar kapacitáskihasználtságát. Lapunk kérdésére elmondta: mivel az Európai Bizottság jóváhagyta, még az idén vagy a jövő év első felében megkezdődhet a Kelenföld–Százhalombatta vonal felújítása.
A Fidesz-frakció tegnap közölte: a metró esete is azt bizonyítja, hogy a szocialisták még ha valamibe bele is fogtak, abból sem fejeztek be soha semmit. A metrót azért használhatják a budapestiek, mert a városvezetés a Fidesz-kormány támogatásával befejezte a munkát 2014 márciusában.