Gazdaság

Világméretű a Volkswagen-botrány

Amerikától Dél-Koreáig vizsgálatot rendeltek el, holnap összeül a bundestag

A Volkswagen (VW) csalási botránya két nap alatt szinte az egész világra kiterjedt, ugyanis az amerikaiakon kívül több országban vizsgálatot rendelnek el az illetékesek. A lapunknak nyilatkozó szakértő szerint a tudatos félrevezetés kimeríti a törvényszegés fogalmát, viszont ez az eset arra ösztökélheti a gyártókat, hogy az eddiginél vegyék komolyabban a szabályokat.

Martin Winterkorn 20150923
Pénteken meneszthetik Martin Winterkorn vezérigazgatót (Fotó: Reuters - Fabian Bimmer)

Világméretű hullámokat vet a VW-botrány. Hétfőn a cég részvényeinek árfolyama tizennyolc, tegnap délig újabb tizenkét százalékot vesztett az értékéből annak hatására, hogy kiderült: a német autógyártó több dízel modelljénél is olyan szoftvert alkalmazott, amivel manipulálni tudja a környezetvédelmi célú emissziós tesztek eredményeit. Michel Sapin francia pénzügyminiszter „európai szintű” vizsgálatot követelt, és szigorú kontrollnak vetik alá az egyes VW-modelleket Svájcban, Dél-Koreában és Ausztráliában is. A német Bundestag holnap vitatja meg az ügyet, az Egyesült Államokban kongresszusi különbizottság alakul – jelentette tegnap a távirati iroda. Angela Merkel német kancellár teljes átláthatóságot és gyors magyarázatot követel az autógyár vezetésétől, amely elismerte, hogy csalt bizonyos modelljei károsanyag-kibocsátását illetően. Német lapértesülés szerint a felügyelőbizottság pénteken meneszti Martin Winterkorn vezérigazgatót, és helyére Matthias Müllert, a Porsche vezérigazgatóját nevezi ki.

Az emissziós értékek meghamisítása rendszerszerű gyakorlat az európai autóiparban – állította Christiane Brunner, az osztrák zöldek szóvivője. A teszteljárások „abszurdak”, a laboratóriumban teljesen más eredmények születnek, mint az utakon.

Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke lapunknak elmondta, hogy a járműveknél az úgynevezett tesztciklus teljesen más körülmények között zajlik, mint ahogy a valós életben használjuk az autókat. Így például kör alakú pályákat vesznek igénybe a gyártók, és az általuk publikált fogyasztási adatok gyakran köszönő viszonyban sincsenek a valós értékekkel. Némelyek a „csináljunk úgy, mintha megfelelnénk” elvet követik a környezetvédelmi mérések alkalmával, de nem ez a követendő út – hangsúlyozta az elnök. Szerinte, ha egy autógyártó tudatosan vezeti félre a hatóságokat, vagy károsítja meg a fogyasztókat, az kimeríti a törvényszegés fogalmát, a „tiszta” gyártók pedig versenyhátrányba kerülnek. A VW-ügy precedensértékű lehet, a gyártók átgondolják üzleti modelljüket, belső védelmi rendszereiket újraalakítják, és sokkal komolyabban veszik az előírásokat, mint eddig. A szakember véleménye szerint a hazai VW érdekeltségnél, így a győri Audinál nem kell visszaesésre számítani, általánosságban tömeges keresletcsökkenés nem várható. A termékfejlesztés viszont további lendületet kap, ami kedvező lehet a győri Audinak is.