Gazdaság

Veszít népszerűségéből a dízel

Problémát jelentenek a magas szervizköltségek

A használtautó-piacon is egyre csökken a dízelautók népszerűsége. Ezzel párhuzamosan az újakhoz hasonlóan előretörnek az elektromos és hibrid hajtású járművek.

Csökken a dízelautók előnye a benzinesekkel szemben a használtautó-piacon is. Míg 2013 elején még majdnem kétharmad-egyharmad arányban kerestek dízeles, illetve benzines személyautókat a vevők, idén augusztusban először fordult elő, hogy a benzines keresések meghaladták a dízelmotorra történő kereséseket – derül ki a Használtautó.hu adataiból. Ez a jelenség már jóval az egy éve kirobbant dízelbotrány előtt megfigyelhető volt, és ez folytatódik a jövőben is. Fodor László, a portál szakértője ezzel kapcsolatban elmondta: úgy tűnik, hogy az elmúlt öt-hat év sok autótulajdonost ébresztett rá arra, hogy a mai dízelmotorok a magasabb szervizköltségeik miatt nem feltétlenül gazdaságosabbak a hagyományos benzineseknél. Az elmúlt években rengeteg ellenőrizhetetlen előélettel rendelkező, a valóságban akár több százezer kilométert is lefutott dízeles autó került az országba. Ezek új tulajdonosai sok esetben már megtapasztalhatták a saját pénztárcájukon, hogy milyen váratlan költségekkel járhat egy korszerű dízelrendszer felújítása. Hozzátette: A jelenlegi nyomottabb üzemanyagárak mellett jelentősen csökken a dízelautók fogyasztási előnye, vagyis komolyabb olajárrobbanás nélkül (melynek a következő években kicsi az esélye) várhatóan tovább eshet majd a dízelautók népszerűsége. Ennek mértéke persze kategóriánként jelentősen eltér majd, hiszen például a nagyobb tömegű és teljesítményű autóknál vagy a terepjáróknál továbbra is kevésbé jó alternatíva a benzinhajtás.

Mindezekből adódóan nem véletlen, hogy míg 2013-ban az importált használt autók hatvanhat százaléka dízelüzemű volt, az idei év első felére ez az arány ötvenöt százalékra csökkent. Annak ellenére történt mindez, hogy a használtan behozott autók körében meghatározók a zömében dízelhajtású felső-középkategóriás és családi autók. A forgalomba helyezett új autók körében a benzines autók mindig is többségben voltak, ám a dízelautók aránya itt is folyamatos csökkenést mutat: míg 2013-ban még a forgalomba hozott új autók negyvenhat százalékát képviselték, tavaly év végére ez az érték negyvenkét százalékra csökkent a piac növekedése mellett.

Kérdésesnek nevezte a dízelmotor jövőjét a Volkswagen konszern vezérigazgatója, Matthias Müller a minap a Handelsblatt lapnak adott interjúban. Véleménye szerint az Európai Bizottság szén-dioxid-kibocsátási ajánlásai alapján már most világosan látható, hogy a dízelmotorok károsanyag-kibocsátásának megfelelő csökkentése rendkívül bonyolult és költséges eljárás lesz, miközben az elektromos mobilitás egyre megfizethetőbbé válik. Egy bizonyos ponton természetszerűen felmerül majd a kérdés, hogy érdemes-e egyáltalán még több pénzt fektetni a dízelmotorok továbbfejlesztésébe – tette hozzá a távirati iroda beszámolója szerint. Egyébként a Renault vezetése éppen a múlt héten jelentette be, hogy kis kategóriájú autóik esetében vélhetően még ebben az évtizedben leállnak a dízelek forgalmazásával, ugyanis éppen a károsanyag-kibocsátási normák miatt sok pénzbe kerül a fejlesztés. Az alsóbb kategóriákban ugyanis kisebb a nyereség is, így meg kell fontolni a fejlesztési kiadásokat.

Miközben fokozatosan hanyatlik a dízelautók népszerűsége, egyre több autós figyelme fordul az alternatív (hibrid, elektromos) hajtású személyautók felé. Míg tavaly augusztusban harmincegyezren kerestek rá konkrétan hibrid autóra az érdeklődők, az idén augusztusban ugyanez az érték ötvenegyezer volt (hatvanöt százalékos növekedés). A használt elektromos autók kínálata ugyanekkor nyolcvanról kétszáztizenháromra emelkedett. Tavaly 821 új hibrid autót adtak el a kereskedések, miközben használtan 1311-et importáltak Magyarországra. Mindkét adat pontosan ötvenhét százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet.