Gazdaság
Versenyképes motorvonatok
Hatszáz férőhelyes járművekre is lehet igény

Tasó László (Fotó: Horváth Péter Gyula)
Az elővárosi vasutak fejlesztésére, ezen belül további korszerű motorvonatok beszerzésére 2020-ig 150 milliárd forintot szán a kormány – közölte tegnap Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára abból az alkalomból, hogy új mérföldkőhöz érkezett a vasúti személyszállítás fejlesztése: a Stadler Bussnang ugyanis leszállította az utolsó Flirt motorvonatot is, amelyet a MÁV-Start és a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) közösen megrendelt. A MÁV 2013-ban negyvenkét, míg a GYSEV hat járművet rendelt a svájci gyártótól. A beszerzési érték mintegy 267 millió eurót – jelenlegi árfolyamon számolva 82,7 milliárd forint – tett ki, amelyet nyolcvanöt százalékban európai uniós, tizenöt százalékban pedig hazai forrásból finanszíroztak a vasúttársaságok. Tasó László ezzel kapcsolatban azt emelte ki, hogy a hazai önrész szerepét is meg kell becsülni, ugyanis ezt hazai adófizetők adják. A MÁV még ebben az uniós ciklusban ötven háromszáz személyes motorvonatot, a GYSEV pedig tíz korszerű járművet rendelne. Az államtitkár ugyanakkor felvetette: meggondolandó hatszáz férőhelyes motorvonatok beszerzése is, ugyanis Budapest elővárosában már erre is mutatkozik igény. Tasó László elmondta: cél, hogy a budapesti elővárosi forgalomban 2020-ban kizárólag korszerű motorvonatok közlekedjenek.
Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója közölte, hogy a százkét motorvonat Budapest elővárosában évente harmincnégymillió utast szállít, ami a vasúttársaság forgalmának a negyede. Kövesdi Szilárd, a GYSEV vezérigazgatója szerint a motorvonatok bevezetése óta hat százalékkal emelkedett a forgalmuk. Bár sok kritikát kaptak, hogy miért csak a fővárosban újítanak, a korlátozott fejlesztési forrást oda irányítják, ahol a legnagyobb a forgalom.