Gazdaság
Versenyfutás uniós támogatásért
Magyarország három körben pályázhat fejlesztésekre csaknem négyszázmilliárd forint közösségi pénzre

A CEF egy új uniós alap, amelynek célja a fejlesztésének felgyorsítása a 2014-2020 közötti időszakban a közlekedés mellett az energetikában és a távközlésben. A közlekedési ágazatra fordítható teljes pénzügyi keret jelenleg 26,25 milliárd euró, ebből 11,30 milliárdot kizárólag a kohéziós országok használhatnak fel. Magyarország részére 1,08 milliárd eurót (334 milliárd forintot) különítettek el 2016 végéig. Ha a nemzeti borítékban található – a 15 százalékos hazai önrészt is beleértve nettó 392 milliárd forint értékű – támogatást e határidőig nem sikerül nyertes pályázatokkal lekötni, akkor a fennmaradó összeghez 2017 elejétől bármely kohéziós ország hozzáférhet. Az első fordulóban Magyarország 17 pályázatot nyújtott be 126 milliárd forint tervezett támogatási igénnyel, ami a hazai önrésszel együtt 150 milliárd forint. A pályázatokról az Európai Bizottság a nyáron dönt. A második CEF közlekedési pályázati kör 2016 első, a harmadik pedig negyedik negyedévében várható. Mint azt Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár elmondta, Magyarország határozott célja, hogy a három pályázati fordulóban maradéktalanul lekösse a nemzeti boríték csaknem négyszázmilliárd forintos keretét.
A 17 CEF-pályázat döntő része a vasúti és a vízi közlekedés fejlesztését célozza. Ezen belül is a legnagyobb projekt 43 milliárd forintos támogatási igénnyel a Kelenföld és Százhalombatta közötti vasútvonal felújítása. A programban szerepel az új komáromi Duna-híd megépítése is, erről a napokban Orbán Viktor miniszterelnök is említést tett. Megkezdődhet az előkészítése a hazánkban áthaladó, európai közlekedési folyosó részét képező vízi út fejlesztésének, emellett szerepel a dunai hajózási útvonal kitűzési rendszerének fejlesztése, valamint megépülnének az első hazai cseppfolyósított földgáztöltőpontok.
Útdíjkedvezmény nagycsaládosoknak
Áprilistól kérelmezhetik az útdíjfizetési kompenzációt a nagycsaládosok és a mozgásukban korlátozottak, ha a kormány elfogadja az erről szóló rendelettervezetet. Mint arról a Magyar Nemzet beszámolt, az Emberi Erőforrások Minisztériuma által megfogalmazott rendelettervezet március végén kerülhet a kormány elé. A dokumentum szerint a már megvásárolt D2-es kategóriába sorolt járművek után a heti és havi, valamint a megyei útdíjmatricák teljes árának fele visszakérhető lesz.