Gazdaság

Úton a versenyképesség felé a magyar közlekedés

Ilyen rövid idő alatt, ennyire hosszú gyorsforgalmi úthálózat nem épült még korábbanhazánkban, teljes hossza öt éven belül várhatóan meghaladja a kétezer-egyszáz kilométert

A közúthálózat bővítésére a következő években mintegy kétezerötszázmilliárdos keret áll rendelkezésre, amelynek nagyobb részét hazai forrás fedezi. A fejlesztéseknek köszönhetően, 2022-re utolérhetjük Ausztriát a gyorsforgalmi úthálózat kiépítettségében.

közlekedés 20171214
Kilencszáz kilométernyi négysávos útszakasz épülhet meg 2022-ig (Fotó: Hegedüs Róbert)

Mintegy hatszázhetven kilométernyi új útszakasz, hozzávetőleg 1175 milliárd forint beruházási értékben épült meg az elmúlt hét évben. A 2022-ig tartó időszakban kilencszáz kilométernyi négysávos útszakasz kivitelezése, előkészítése történik meg – hangzott el tegnap a Nemzeti Fejlesztési Miniszté­rium (NFM), a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közös évzáró sajtótájékoztatóján.

Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár az évzáró kapcsán lapunknak elmondta, a tavalyi esztendő az elmúlt évtized legnagyobb haladását jelentette a magyar közút fejlesztésében: a kormány a következő években beköti a gyorsforgalmi hálózatba a megyei jogú városokat, és a határokig vezeti a sztrádákat. A hazai autópályák és autóutak az ország minden részén a nemzetközi hálózatba kapcsolódó, európai színvonalú hozzáférést nyújtanak majd a közlekedőknek. A magyar gyorsforgalmi hálózat teljes hossza öt éven belül 2100 kilométer fölé nő, s 2022-re utolérhetjük Ausztriát a gyorsforgalmi úthálózat kiépítettségében – magyarázta az államtitkár. A kelet-közép-európai országok viszonylatában Magyarország lesz a legjobb helyzetben. A kormány nemcsak a közúthálózat folyamatos bővítéséről, hanem a meglévő utak állapotának javításáról is gondoskodik. Az elmúlt hét évben az állami közútkezelő beruházásaiban csaknem négyezer kilométernyi útszakasz újult meg. A tavaly elindított komplex útfelújítási program első évében 69 milliárd forint hazai forrás fedezte 562 kilométer főúti és mellékúti szakasz rekonstrukciójának költsé­geit. A program 2017–2018-ban százmilliárd forintos keretösszeggel folytatódik. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban hasonló célokra rendelkezésre álló 55 milliárdból további négyszáz kilométernyi útszakasz rendbetétele valósulhat meg. Homolya Róbert lapunknak elmondta, a portalanítási program keretében szilárd útburkolattal kívánják ellátni az aszfaltozatlan utakat. Csak Budapesten több száz kilométernyi aszfalt nélküli út található, ezeket kell a huszonegyedik század követelmé­nyei­hez felzárkóztatni.

A sajtótájékoztatón Nagy Róbert Attila, a NIF Zrt. vezérigazgatója kifejtette: a kormányzat 2017 végéig 1763 milliárd forintnyi, a NIF Zrt. által megkötött kivitelezési szerződéses állományhoz biztosított forrást. Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a közútkezelő már az idén is érezhetően nagyobb támogatási összeggel láthatta el útüzemeltetési feladatát. A kormány közúti beruházásokkal nyitja meg Magyarországot a lehetséges beruházók, munkahelyeket teremtő vállalkozások, a helyi gazdaságot élénkítő, a családok életlehetőségeit, életminőségét javító fejlesztések előtt.


Az M35-ös új szakaszát adták át

Átadták tegnap az M35-ös autópálya új szakaszát és a Debrecent délről elkerülő utat, hivatalos nevén a 481-es főutat, amely összeköti az új sztrádaszakaszt a 47-es főúttal. Az autópálya új szakasza az év végéig ingyenes. Az M35-ös teljes új szakaszát két ütemben építik meg, az első ütem a sztráda első öt kilométeres szakasza volt az elkerülőig, a második szakasz az elkerülőtől Berettyóújfaluig tart majd, már a második ütem építése is folyik. (VG)