Gazdaság

Újjáépül a százhalombattai vasút

Érden és Budafokon kezdődtek meg a felújítási munkálatok, az állomásokon magas peronokat és aluljárókat is Kialakítanak

Megkezdődtek az egyik legforgalmasabb elővárosi vonalnak a felújítási munkálatai. Kelenföld és Százhalombatta között a tervek szerint 2020 nyaráig a vasúti pálya mellett az állomások is átépülnek.

Miután elhárultak az akadályok, és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. aláírta a győztes konzorciummal a kivitelezői szerződést, a napokban megkezdődhetett a vasútfelújítás a Kelenföld–Százhalombatta vonalon. Az előkészületek meglehetősen sokáig tartottak, ráadásul egy ideig úgy tűnt, hogy a jelentős költségtúllépés miatt el sem kezdődhet a beruházás. Mint arról beszámoltunk, Magyarország támogatást nyert el a beruházáshoz az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásaiból, de mivel az előzetes kalkulációk rosszul készültek el, így az unió lényegesen kevesebb pénz kifizetéséről döntött, mint amennyibe a felújítás kerül. A támogatási igény szerint az unió 31 milliárd forintos beruházásra adta meg a támogatási engedélyt, az első közbeszerzési pályázaton kiderült, hogy még a legolcsóbb árajánlat is húszmilliárd forinttal többet tartalmazott. Ezért a kormány tavaly nyáron levette a napirendről a beruházást, majd végül úgy döntött, hogy a hiányzó összeget saját forrásból fizeti ki az állam. Így a Kitérő 2016 Konzorcium (a V-Híd Zrt. és az A-Híd Zrt.) végezheti el a beruházást nettó 51,3 milliárd forintért. A 20,5 kilométer hosszú szakasz átépítése a tervek szerint 2020 nyarára készül el. A vonal nagy részén óránként 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek a szerelvények 225 kilonewton tengelyterhelés mellett.

Mint azt a NIF közölte, a korszerűsítés éjszakai munkavégzéssel kezdődött a vonalon. Az előkészítő munkák mellett a felsővezetéki oszlopok alapjainak betonozása, oszlopok állítása, szerelése zajlik Érd felső megállóhely és Százhalombatta állomás között. Érden már részleges vágánybontást is végeztek a kivitelezők. Az április közepén várható nappali vágányzári munkák részeként Érd állomás teljes vágányhálózatát átépítik, a vonatforgalom folyamatos fenntartása mellett. A tervek szerint Budafok megállóhelyen idén áprilisban kezdődnek meg a munkálatok a régi felvételi épület bontásával. Ezt követően a felsővezetéki rendszer, majd a megállóhely vágányainak és a peronoknak az átépítése következik a vonatforgalom fenntartása mellett. A budafoki vágányépítési munkák decemberben fejeződnek be.

A beruházás műszaki tartalmához tartozik, hogy az állomásokon és megállóhelyeken 55 centiméter magas peronok, peronaluljárók, rámpák, liftek, perontetők épülnek korszerű térvilágítással, és teljes hosszban átépül a felsővezeték-rendszer is. Az állomások és a megállóhelyek körzetében összességében 182 P+R parkoló, valamint száz kerékpártároló létesül. Mivel a vonal Budapest elővárosában halad, a zaj- és rezgésvédelem szempontjából szükséges helyeken zajárnyékoló falak épülnek, a pálya két oldalán 13 kilométer hosszan. A vonalszakaszon a meglévő műtárgyakat is átépítik, és korszerűsítik a szintbeni útátjárókat is.