Gazdaság

Újabb vasútvonalakat építhetnek át

Hatvanig, Pusztaszabolcsig és Debrecen előtt újul meg az infrastruktúra, az állomásokon megszűnik a szintbeli átjárás

Az évtized végére jelentős változás lehet a legforgalmasabb elővárosi vasútvonalakon, ugyanis az Euró­pai Unió támogatása révén újabb szakaszok épülnek át.

mozdony,vonat
Tovább korszerűsödhet a hazai kötött pályás közlekedés (Fotó: Varga Imre)

Jelentős és látványos vasúti beruházások kezdődhetnek a jövő év elején. Legutóbb három vonalra hirdetett közbeszerzési tendert a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. A sikeres tenderezést követően megújul a Százhalombatta–Pusztaszabolcs, a Rákos–Hatvan, valamint az Ebes–Debrecen közötti vasútvonal, és a tervek szerint ezek a beruházások 2020 végéig elkészülnek.

A Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti vonal átépítése azért lesz különleges, mert itt zöldmezős beruházásként Ercsiig új nyomvonalon épül meg egy szakasz. Ez a beruházás közvetlenül kapcsolódik a jelenleg folyamatban levő Kelenföld–Százhalombatta szakasz átépítéséhez. Mindkettőben közös, hogy minden megújul: a vonali al- és felépítmény, a biztosítóberendezés, a felsővezeték-rendszer, valamint az állomások. Utóbbiaknál 55 centiméter magas és fedett peronok létesülnek, korszerű utastájékoztatással, és megszűnik a szintbeli átjárás a megállókban. Kelenföldtől Százhalombattáig százhúsz, míg onnan Pusztaszabolcsig óránként százhatvan kilométeres sebességgel közlekedhetnek a szerelvények, az engedélyezett tengelynyomás pedig 22,5 tonna lesz. A beruházás tervezett költségvetése 98 milliárd forint.

A Rákos–Gödöllő–Hatvan vonal átépítését szintén 2020 végéig lehetne befejezni, a hatvan kilométer hosszú szakasz korszerűsítése az előzetes számítások szerint 150 milliárd forintba kerülhet. Ez is teljes értékű beruházás lesz, és nyomvonaltól függően száz, százhúsz és százhatvan kilométeres sebesség lesz elérhető. Az Ebes–Debrecen szakasz hossza mindössze nyolc kilométer, ez a felújítás a város széléig tart, ugyanis a Nagyállomás felújítása külön projekt: itt nemcsak az épület újul meg, hanem az autóbusz, villamos és vonat csatlakozását lehetővé tevő intermodális csomópont létesül.