Gazdaság

Újabb útépítési botrány alakul

Most is kitiltottak egy céget a közbeszerzésekből

Ismét kitiltottak egy útépítő céget a közbeszerzésekből, és a Gazdasági Versenyhivatal szerint nem volt kartellezés a félbehagyott M4-es építésénél.

Ezúttal is egy ismert építőipari társaság közbeszerzésekből való hároméves kitiltását hagyta jóvá a Közbeszerzési Döntőbizottság. Mint arról a Világgazdaság beszámolt, a bizottság éppen egy nappal az előtt hozta meg határozatát, hogy kiderült: a bíróság felfüggesztette a Közgép Zrt. közbeszerzésekből történő kitiltásának végrehajtását.

Ezúttal a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. zárta ki hamis adatszolgáltatásra hivatkozva három évig a Pentavia Kft.-t, amely egy tenderen a legolcsóbb ajánlatot tette. A cég fellebbezett a döntőbizottságnál, ám az jóváhagyta a NIF határozatát. Az állami beruházó indoklása szerint a cég hamis adatokat szolgáltatott egy szakemberének referenciáiról. Az eset azért is érdekes, mert a Pentavia tulajdonosa korábban a Közgép igazgatósági tagja volt. A cég milliárdos állami és önkormányzati megrendelésekhez jutva jelentős nyereséget felhalmozó középvállalkozás lett. A Gazdasági Versenyhivatal döntése szerint viszont nem történt kartellezés az M4-es autópálya Abony–Fegyvernek szakaszának építése esetében – közölte az Origó. Az Európai Bizottság korábban azt a gyanút fogalmazta meg, hogy a kivitelezők egyeztették áraikat. A kormány a tavasszal állíttatta le a 110 milliárd forint értékű autópálya-építést. A 28,9 kilométer hosszú autópálya-szakaszt a Közgép, az A-Híd, a Colas, a Strabag és a Swietelsky alkotta konzorcium építette három szakaszban. Az állam előlegként, illetve az addig benyújtott számlák ellenértékeként harmincmilliárd forintot fizetett ki a fővállalkozóknak.

Az M4-es félbehagyott, új szakasza jelenleg egy torzó, de az építkezés folytatódik. A kormány döntése szerint nem autópályaként, hanem M gyorsútként épül meg a szakasz.