Gazdaság

Újabb sztrádaépítések kezdődnek tavasszal

Valamennyi olyan közlekedési beruházást még az idén előkészít a kabinet, amelyet nagyon jó eséllyel elfogadhat az Európai Unió

Hamarosan újabb közlekedésfejlesztési csomagot hirdet meg a kormány. Ennek értéke elérheti a háromszázmilliárd forintot – közölte lapunkkal Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára a dél-balatoni vasútvonal megújított szakaszának átadásán. Újabb autópályák épülnek, és folytatódik a vasútvonalak korszerűsítése.

taso
Tasó László: Szeretnénk megépíteni a repülőtéri vasutat (Fotó: Hegedüs Róbert)

– A közelmúltban kétszázhúszmil­liárd forint értékű közlekedésfejlesztési beruházást jelentett be. Mikor indulnak a közbeszerzések, és mikor lesz eredménye a munkálatoknak?

– Ennek a csomagnak az egyik része éppen a dél-balatoni vasútvonal második üteme, a Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy közötti ötvenhárom kilométeres szakasz átépítése. Erre december 17-ig lehet ajánlatokat adni, jövő tavasszal kezdődhet a munka. Folyamatban van az M35-ös autópálya továbbépítésének az előkészítése, ami jó eséllyel két hónapon belül befejeződhet, így Debrecen és az országhatár között jövő tavasszal megkezdődhet az építkezés. További beruházások várhatók, hiszen a jövő hónapban vagy januárban egy ennél is nagyobb közlekedésfejlesztési programot hirdetünk. Ennek értéke elérheti a háromszázmilliárd forintot. Ebben szerepel majd az M44-es Kecskemét és Békéscsaba közötti szakaszának és az M4-es autópályának a megépítése az M0-s és Abony között. Az előbbi százhuszonöt kilométer hosszú, a tervezett költségvetése százhatvanmilliárd forint, utóbbi pedig hatvanhét-hatvankilencmilliárd forintba kerülhet. Az M85-ös továbbépítése Sopron felé a jövő tavasszal kezdődhet.

– Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközben (CEF) levő támogatásokra az első fordulóban hazánk sikeresen pályázott. A másik két forduló esetében mikor nyújtjuk be a pályázatot, és mely beruházásokra igénylünk támogatást?

– A CEF-programban összesen négyszázmilliárd forintra pályázhatunk, ebből százhuszonötöt már jóváhagyott az unió. Próbáljuk sürgetni, és azon gondolkodunk, hogy valamennyi, a CEF-re esélyes projektünket hamarosan beadjuk egyszerre. Valamennyi beruházást előkészítjük, hiszen ezek jelentős költségvetésű, elsősorban vasúti programok. Például a Rákos és Hatvan, a Százhalombatta és Pusztaszabolcs közötti vonal felújítása, és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető új szakasz megépítése. Utóbbit semmiképpen nem szeretnénk kihagyni, fel kell gyorsítanunk az előkészítést. A megvalósíthatósági tanulmány készül, rövidesen dönteni kell a legelőnyösebb változatról.

– A repülőtérre mikorra épülhet meg az új vonal?

– Optimális esetben 2017 tavaszára. Itt nemcsak a vasútvonalat kell megtervezni, a körülötte levő térséget is át kell alakítani. Az ehhez kapcsolódó beruházások okoznak némi fejtörést, de megpróbáljuk ezt a helyzetet megoldani.

– Mennyi pénzt költhet el ebben a ciklusban az ország a közlekedés fejlesztésére?

– Ebben az uniós ciklusban, azaz 2020-ig a hazai forrásokkal együtt, amelyek ezerszázötvenmilliárd forintot tesznek ki, kétezerhatszázmilliárd forintot költhetünk a közlekedési beruházásokra.

– Mikor kezdődnek az M gyorsutak építései?

– Vélhetően a 67-es út átalakítása lesz az első ilyen projekt. Azt vizsgáljuk, hogy azok a paraméterek, amelyek a gyorsutakat jellemzik, betarthatók legyenek. Így például tizenöt kilométernél kisebb távolság két szintbeli kereszteződés között nem lehet.
A következő ősszel szeretnénk elindítani Kaposvár felé a beruházást, így 2019-re befejezzük.

– Annak ellenére, hogy 2007 óta jelentős összegeket költött az ország vasúti beruházásokra, a menetidők jellemzően nem csökkennek.

– Ebben az uniós ciklusban arra törekszünk, hogy ahol lehet, százhatvan kilométeres sebességűre épüljenek át a vasúti pályák, mégpedig úgy, hogy a pályageometria kétszáz kilométeres óránkénti sebességre készül el.

– Hamarosan itt az új vasúti menetrend, amelyben lesznek racionalizálások.

– Egy biztos, egyetlen helyen sem szűnik meg vasútvonal, járatszűkítések lesznek. Mindig vizsgáljuk, hogy mennyi közpénz kell a közlekedésre, csak annyit költünk, amennyit szükséges. Ahol nincsenek kihasználva a járatok, ott mindenképpen szűkítjük a menetrendet. Forgalomsűrítés is lesz, például Budapest és Tatabánya között öt új vonatpár áll forgalomba.

A magyarhirlap.hu weboldal sütiket (cookie) és különböző kódokat használ a megfelelő működés, elemzések készítése, a felhasználói élmény fokozása valamint az Ön számára releváns, személyre szabott ajánlatok összeállítása érdekében. Ezek használatát az Elfogadom gomb megnyomásával jóváhagyja. Bővebb információt az Adatkezelési Tájékoztatónkban talál.

Elfogadom