Gazdaság

Újabb ötven InterCity kocsi

A MÁV-START korszerűsíti a vasúti Járműparkot

Száz helyett százötven InterCity + (IC +) vasúti kocsit szerezne be a MÁV-Start – értesült lapunk. Ezeket a járműveket a vasúttársaság fejlesztette ki, a belföldi forgalomba kerülő kocsikhoz itthon is készülhetnének forgóvázak, amelyek a járművek legdrágább részegységei.

Hamarosan megkezdődhet húsz, nemzetközi forgalomra alkalmas IC + vasúti személykocsi gyártása, amit a MÁV-Start Zrt. tervezett, illetve fejlesztett ki. Mint azt a vasúttársaság illetékese lapunkkal közölte, jelenleg még tárgyalások zajlanak a kocsik legfontosabb részegységének, a forgóvázaknak a szállításáról, de a szerződést még ebben a hónapban megköthetik. A tárgyalások azzal együtt zajlanak, hogy a közbeszerzési eljáráson már eldőlt: a Siemens szállíthatja a kocsik futóműveit, csakúgy mint az eddig elkészült két prototípushoz, a cél a minél kedvezőbb feltételek elérése. Ezeknek a járműveknek a forgóvázai óránkénti kétszáz kilométeres sebességre alkalmasak, ezért a pályázaton meglehetősen behatároltak a lehetőségek. A MÁV ugyanis tárgyalásokat folytatott a Ganz Motor Kft.-vel a magyar beszállítás érdekében, a cégnek viszont az európai szabványváltozások miatt nincs ilyen sebességre alkalmas terméke. A forgóvázak a legdrágább részegységek: egyenként ötvenmillió forint körül alakul az áruk, és mivel kettő kell egy kocsihoz, az IC + háromszázmillió forintos árának csaknem a harmadát teszik ki. Ennél lényegesen olcsóbb lesz a belföldi forgalomra szánt IC + kocsik forgóváza, ugyanis azoknál csak százhatvan kilométeres óránkénti sebességnek kell eleget tenni, így például lényegesen egyszerűbbek a fékberendezések. Egyébként a húsz jármű közül tíz másodosztályú, a többi pedig úgynevezett többfunkciós kocsi lesz. Utóbbiak akadálymentesítettek lesznek, családi szakaszt és kerékpárszállító részleget is kialakítanak.

A MÁV-Start további ötven kocsival megtoldotta a belföldi beszerzést, így száz helyett százötven járművet vásárolnak. A sorozatgyártás 2018-ban kezdődne meg a tervek szerint, háromszor ötven darabos beszerzés révén. Mint ismert, a kormány száz jármű beszerzését támogatja harmincmilliárd forinttal, a további ötvenre a vasúttársaságnak kell finanszírozást találnia. Így viszont az IC-hálózat jelentős része lefedi majd országot. A Start ugyanis az első száz kocsit elsősorban Kelet-Magyarországra szánta. Így a Budapest–Miskolc–Nyíregyháza, a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony, a Budapest–Szeged vonalak lefedése mellett jutna elegendő kocsi a Budapest–Békéscsaba és a Budapest–Pécs vonalra is. Ezek mellett további dunántúli vasútvonalakon is bevethetők lennének az új IC + járművek. Ezeken már vélhetően lehet majd alkalmazni az itthon készült forgóvázakat, így a hazai beszállítási arány elérheti a nyolcvan százalékot, megrendelést nyújtva hazai járműgyártó cégeknek.


Marad a Déli személyforgalma

A Déli pályaudvar üzemi területén tervezett beruházás nem befolyásolja a vasúti személyforgalmat – közölte Gyetvai Árpád, az egyetem fejlesztéséért is felelős miniszteri biztos a távirati irodával. Közleményében azt írta: elkészült a terület fejlesztési koncepciója a Testnevelési Egyetem megbízásából, szoros együttműködésben a MÁV Zrt.-vel. Kiemelte: „Az érintett terület és a tervezett beruházás nem befolyásolja a Déli pályaudvar vasúti személyforgalmát.” Felidézte, a fejlesztési területen jelenleg a vasúttársaság üzemi pályaudvara működik, leginkább csúcsidőn kívül tárolnak vagonokat, motorvonatokat. Közölte: a tervek szerint négy sínpár garantálná a pályaudvar vasúti forgalmát az Avar utca mellett.