Gazdaság
Újabb forradalom küszöbén áll az gépjárműipar
Gyökeres változás vár a szektorra, ahol az adatkezelés és az alkalmazkodás képessége elengedhetetlen a túléléshez, duplázódik a mérnökök száma
Növekvő nyomás: sokkal költséghatékonyabb gyártási folyamatokra van szükség (Fotó: MH)
A közösségi mobilitás és az automatizálás 2030-ig várhatóan forradalmat hoz az autóipari munkaerő és az autógyártás területén – derült ki a PwC Strategy & legújabb tanulmányából. A gépjárműgyártás kettéválik: lesznek tömegpiacra szánt, „semmi extrát” nem tartalmazó közösségi autók, amelyeket alkalmanként, egy-egy útra vesznek igénybe, illetve személyre szabott gépkocsik azok számára, akik továbbra is a saját autójukban szeretnének utazni. Mindez az eredetiberendezés-gyártók (OEM-ek) számára két különböző gyártípus gyors kialakítását teszi majd szükségessé. Az első olyan szabványosított, hálózatba kapcsolt „plug and play” járművekre összpontosít, amelyeket fiatal, városi autóvezetőknek szánnak. A második, legnagyobb rugalmasságot biztosító gyártípus – hasonlóan a mai magas presztízsű luxuscikkek piacához – személyre szabott járművek gyártásával foglalkozna.
A tanulmány szerint ez a változás gyökeresen átalakítja a munkaerő összetételét, mivel a robotok nagyobb arányban lesznek jelen mind a gyártósorokon, mind K+F funkciókban. A becslések szerint a jelenlegi felkészültségű dolgozók 40–60 százalékára lesz szükség az üzemekben, miközben az adatmérnökök és szoftverfejlesztők száma kilencven százalékkal emelkedhet. Az autóipar működési modellje Henry Ford több mint egy évszázaddal ezelőtt bevezetett gyártósora óta alapvetően nem változott, mégis azt várjuk, hogy ezek a változások 2021-ig felgyorsulnak – mondta Végh Bálint, a PwC Magyarország Tanácsadási üzletágának vezető menedzsere. Az OEM-eknek hozzá kell kezdeniük a következő évtizedben szükséges munkaerő rendelkezésre állásának biztosításához, egyrészt megfelelő szakképesítéssel rendelkező munkavállalók felvételével, másrészt a meglévő dolgozók megtartásával és átképzésével.
A rugalmas üzemtípusban 2030-ra az adatmérnökök száma csaknem megkétszereződik, míg a szoftverfejlesztők száma kilencven százalékkal nő. A „plug and play” üzemekben ez a két növekedési arány nyolcvan, illetve hetvenöt százalék – fejtette ki Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Tanácsadási üzletágának vezető cégtársa.
A változás üteme más területeken is felgyorsul: a K+F és a gyártás közötti idő két évre csökken, szemben a mostani 3–5 évvel. Az OEM-ek számára növekvő konkurenciát jelentenek majd azok a technológiai vállalatok, amelyek közvetlenül a fogyasztók számára nyújtanak mobilitási szolgáltatásokat. Ugyanakkor növekszik a gyártókra nehezedő nyomás arra vonatkozóan, hogy sokkal költséghatékonyabb gyártási folyamatokat hozzanak létre, melyek alkalmazkodnak az egyre változatosabb járművekhez és formatervezési mintákhoz. Az autóipar újabb forradalom küszöbén áll, ahol az adatkezelés és az alkalmazkodás képessége elengedhetetlen a túléléshez. Az OEM-eknek most kell cselekedniük, hogy helyes döntéseket hozzanak gyártási modelljükkel és a jövőbeli munkaerejükkel kapcsolatban – tette hozzá Végh Bálint, autóipari szakértő.