Gazdaság
Újabb Mercedes-üzem Kecskeméten
Egymilliárd eurós gyárépítés, új ipari park létesül, évente 150 ezer autó, köztük alternatív meghajtású járművek készülhetnek

Új autógyárat épít a Mercedes kecskeméti gyára mellé, az egymilliárd eurós (310 milliárd forint) beruházással felépülő gyárban évi 150 ezer autót készíthetnek. A fejlesztés 2500 új munkahelyet jelent, a beruházáshoz a magyar kormány 12,9 milliárd forintos támogatást ajánlott fel – jelentette be tegnap Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Hozzátette: a beruházás annak bizonyítéka, hogy a kormánynak érdemes volt egy olyan gazdaságpolitikába belevágnia, amelynek célja, hogy Magyarország a magas hozzáadott értékű tevékenységek európai központja legyen. A tárcavezető elmondta azt is, hogy a beruházás nyomán mintegy 0,4 százalékra nőhet az autógyár hozzájárulása a bruttó hazai termékhez (GDP) a jelenlegi 0,2 százalékról. A magyar export 3,2 százalékát teszi ki a Mercedes-Benz termeléséből származó kivitel, ami az új beruházás után három százalékkal emelkedik. Kérdésre válaszolva Szijjártó jelezte, hogy jelenleg is folynak tárgyalások a Brexit miatt Nagy-Britanniából kivonuló vállalatokkal. A kormány megteszi a megfelelő finanszírozási ajánlatokat – tette hozzá a távirati iroda beszámolója szerint.
Markus Schaefer, a Mercedes-Benz Cars termelési és beszerzési igazgatója elmondta, hogy a tervek szerint a beruházást az évtized végére fejezik be. Közölte azt is, hogy első- és hátsókerék-meghajtású személygépkocsik, valamint alternatív meghajtású modellek gyártására is alkalmas lesz az ipar 4.0 szellemében épülő gyár. A második kecskeméti gyár karosszéria-, felületkezelő és összeszerelő üzemből, és egy ipari parkból áll majd. Kitért arra, hogy a múlt hónapban a Mercedesnek sikerült megelőznie minden versenytársát értékesítésben és növekedésben is.
Rainer Rueß, a Mercedes-Benz Cars gyártástervezésért felelős vezetője a bejelentés kapcsán azt mondta, hogy a rugalmas termelési egységbe történő új beruházás egyértelműen kecskeméti munkatársaik motiváltságának és tudásának visszaigazolása. A magyarországi csapat pedig a fejlesztés által újabb ismereteket szerezhet a hátsókerék-meghajtású járművek gyártása terén. A kecskeméti telephely választása mellett szólt, hogy mind kormányzati, mind helyi szinten kitűnő együttműködés áll fenn. A kecskeméti telephelynek a már meglévő és az új gyárral együtt nagyon pozitív a jövőbeli kilátása – tette hozzá a felelős vezető.
A gyárbővítéshez kapcsolódóan állami és önkormányzati beruházással megépül a multimodális közlekedési csomópont a kecskeméti vasúti pályaudvarnál, a városban új kerékpárutak létesülnek, ezenfelül megkezdődik az 54-es út négysávosítása az M5-ös autópálya és a Mercedes-Benz gyára között. Emellett befejeződik a kecskeméti északi elkerülőút építése, és megkezdődik a kecskeméti katonai repülőtér fejlesztése annak érdekében, hogy azt kereskedelmi, civil célokra is igénybe lehessen venni.
A Mercedes-Benz Kecskeméten már 2012 óta gyárt sikeresen elsőkerék-meghajtású kompakt autókat az egész világ számára. Idén februárban gördült le az ötszázezredik autó a gyártósorról. A Mercedes-Benz 2016. április végén jelentette be, hogy több mint 580 millió eurót fordít meglévő kompaktautó-gyárában technológiafejlesztésre, valamint a termelőkapacitás bővítésére. A kecskeméti telephely gyártósorairól fognak legördülni az új generációs Mercedes-Benz kompakt autók is.
Segítségnyújtás a háttérintézménytől
Az évtized végéig megvalósuló rekordberuházás előkészítése során a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) átfogó szakmai segítségnyújtást biztosít a vállalatnak: felel a Mercedes-Benz és a kormányzat közötti kapcsolattartásért, és hozzájuk tartozik majd a többéves megvalósulási folyamat sikeres koordinálása és támogatása is. A HIPA a Külgazdasági és Külügyminisztérium irányítása alatt működő háttérintézmény, amely díjmentes tanácsadást nyújt az érdekelt vállalatoknak.
A gazdaság legnagyobb, egyhuzamban megvalósuló zöldmezős beruházása
2 perces interjú: Szijártó Zsolt, Nyugat-Pannon Járműipari és Mechatronikai Központ ügyvezető igazgatója
– Mit jelképeznek a nagy járműgyártó cégek „elköteleződései”?
– Az Audi év eleji, valamint a Mercedes tegnapi bejelentése egyértelművé teszi, hogy nincs vége Magyarországon az autógyártás felfutásának. A következő években akár ötven százalékkal is növekedhet a hazánkban gyártott gépkocsik száma.
– Mekkora „amplitúdó” ez a gazdaság egészének?
– Óvatos becslések szerint is a járműgyártó fejlesztések önmagukban az export tíz, illetve az éves gazdasági teljesítmény, vagyis a GDP két százalék körüli emelkedését hozhatják az évtized második felében.
– Mekkora fejlesztési „sztori” a Mercedes tegnapi bejelentése?
– Valószínűleg a magyar gazdaság történetének legnagyobb, egyhuzamban megvalósuló zöldmezős beruházásáról beszélhetünk.
– Hogyan jön ez a kormány iparosítási koncepciójához?
– Lényegesen javítják annak az esélyét a járműipari fejlesztések – Audi, Mercedes, Opel és Suzuki –, hogy a kormány újraiparosítási tervei megvalósuljanak. Ugyanakkor továbbra is igaz: ahhoz, hogy négy év alatt az ipar GDP-súlya huszonhárom százalékáról harminc százalékára emelkedjen, az ipar többi ágazatának is lényegesen élénkülnie kell.
– Mi még az üzenete az új Mercedes-gyárnak?
– Egyértelműen a tőkevonzó képességünk erősítése.