Gazdaság

Új szint a németországi vasútfejlesztésben

Az InterCity Expressz szerelvények generációváltást hoznak a közlekedésben, hatékonyak az energiafelhasználás területén, és több utast kényelmesebben tudnak szállítani

A negyedik generációs InterCity Expressz (ICE) járműveit állítja forgalomba a német vasút, új szintet teremtve ezzel a közösségi közlekedésben. A vonatok kevesebb energiával működhetnek, és több utast szállíthatnak egyszerre, mint a jelenlegi szerelvények, emellett a legkorszerűbb utastájékoztató rendszerekkel vannak felszerelve.

vasút 20180317
A járművek a legmodernebb infokommunikációs rendszerrel vannak felszerelve (Fotó: Siemens)

Generációváltást valósít meg a német vasút (DB) szinte az egész hálózatán, ugyanis új és korszerű motorvonatok váltják fel a jelenlegi nagy sebességű ICE járműveket, és a hagyományos, mozdony vontatta InterCity (IC) és EuroCity vonatokat. A DB hálózatán a múlt év decemberi menetrendváltástól folyamatosan állnak forgalomba az új, negyedik generációs ICE-vonatok. Eleinte München és Hamburg, valamint Stuttgart és Hamburg között, később azonban az egész ICE-hálózaton. A vasútvállalat ugyanis ötmilliárd euró – 1550 milliárd forint – értékben száz darab tizenkét kocsis és tizenkilenc darab hét kocsiból álló szerelvényt rendelt. A Siemens és a DB közötti szerződés alapján a német vasút 2030-ig 170 további szerelvényt hívhat le. A szerződés értelmében 2023-ig mind a 119 jármű megérkezik a vasútvállalathoz.

A motorok, a hajtáslánc és az áramellátási rendszerek a szerelvények alatt helyezkednek el, a hajtott tengelyek aránya ötven százalék, és a jelenlegi mozdonyvontatású IC-, illetve ICE-járművekhez képest lényegesen több utas utazhat egy-egy járaton, ami a hatékonyságot növeli. Újdonság, hogy az eddigi 26,5 helyett egy-egy kocsi hossza huszonnyolc méter, így a hétkocsis ICE4 szerelvényen ugyanannyi utas foglalhat helyet, mint a jelenlegi nyolckocsis motorvonatokon. Egyébként az ICE4-es vonatok öttől tizennégy kocsis összeállításban, huszonnégyféle variáció alapján közlekedhetnek. A gyártó szerint a jelenlegi járművekhez képest az ICE4-esek harminc százalékkal kevesebb elektromos energiát fogyasztanak, és a DB kizárólag megújuló energiaforrásból működteti az új vonatokat.

A szerelvények a legmodernebb infokommunikációs, utastájékoztató rendszerekkel felszereltek, és speciális világítási koncepció alapján vezérelhető az utasterekben a fényerő. Ez annyit jelent, hogy a külső időjárási viszonyoktól függően a beltérben különböző színárnyalatú csíkok jelennek meg az utaskabinok felett. Az ICE4-esek termes elrendezésűek, de rendelkezésre állnak külön kabinok is. A forgalomba helyezett tizenkét kocsis kivitelben 830 ülőhely található, ebből 205 az első osztályon, az étkező-bisztrókocsiban huszonkét vendég foglalhat helyet. A tervek szerint Németországon kívül ausztriai és svájci nagyvárosokba is eljutnának az új járművek, amelyek egyébként óránként 250 kilométeres sebességgel közlekedhetnek.