Gazdaság
Új közlekedési folyosó lesz a Borostyánút
Ehhez hazánk mellett Lengyelország, Szlovákia és Szlovénia csatlakozott – adta hírül tegnap a szakminisztérium. Északon Varsóból és a lengyel–belorusz határtól indul, a vasúti folyosó fontos magyarországi ipari központokat és intermodális terminálokat kapcsol össze Közép-Európa tengeri kapujával, Koper kikötővárossal. Magyarországi szakaszai a Rajka–Csorna/Sopron–Zalaszentiván útvonalon vezetnek az adriai kikötőváros felé, Komáromon és Budapesten át pedig Kelebiánál a szerb határig. Egykoron előbbi volt az ókori római Borostyánút, amely a Balti-tengert kapcsolta össze a Földközi-tengerrel.
Jelenleg nem túl jó a helyzet, mivel nagyon gyér a vasúti teherforgalom a tervezett folyosó magyarországi szakaszán. Azzal együtt, hogy európai uniós pénzből lett villamosítva a Hegyeshalom–Szombathely vasútvonal, az átlagos napi forgalom nem éri el az egy tehervonatot, miközben a párhuzamos 86-os főút szinte megtelt a kamionokkal. Ez nem volt mindig így, hiszen a kassai vasműbe ezen az útvonalon jutott el a közelmúltban – leginkább 1990 előtt – az alapanyag. Ekkor naponta nyolc-kilenc pár tehervonat közlekedett a Gyékényes–Szombathely–Rajka útvonalon.
Jelenleg nem túl jó a helyzet, mivel nagyon gyér a vasúti teherforgalom a tervezett folyosó magyarországi szakaszán. Azzal együtt, hogy európai uniós pénzből lett villamosítva a Hegyeshalom–Szombathely vasútvonal, az átlagos napi forgalom nem éri el az egy tehervonatot, miközben a párhuzamos 86-os főút szinte megtelt a kamionokkal. Ez nem volt mindig így, hiszen a kassai vasműbe ezen az útvonalon jutott el a közelmúltban – leginkább 1990 előtt – az alapanyag. Ekkor naponta nyolc-kilenc pár tehervonat közlekedett a Gyékényes–Szombathely–Rajka útvonalon.