Gazdaság

Új járműveket vásárol a MÁV

Az összeszerelés Szolnokon és Dunakeszin lenne, az állam meglehetősen nagyvonalú a vasúttársasággal

Nemzetközi és belföldi forgalomra is alkalmas vasúti kocsik gyártását kezdi meg a MÁV-Start. Utóbbiak költségét az állam téríti meg a vasúttársaság számára.

MÁV 20160425
Száz darab InterCity közel harmincmilliárd forintba kerül (Fotó: MH)

Megkezdődött annak a húsz nagy sebességű, nemzetközi közlekedésre is alkalmas vasúti kocsinak a gyártás-előkészítése, amelyet a MÁV-Start saját forrásból finanszíroz, és a beruházás már tulajdonosi jóváhagyással is rendelkezik. A járművek összeszerelésére a közbeszerzési eljárások után kerülhet sor – közölte lapunk érdeklődésére a vasúttársaság. A tervek szerint a nemzetközi forgalomra tíz másodosztályú termes és tíz úgynevezett többcélú változat készül, utóbbiak mozgáskorlátozottak számára is igénybe vehetők lesznek és kerékpárok is elhelyezhetők rajtuk. Az óránkénti kétszáz kilométeres sebesség elérése szinte már nemzetközi szabványnak számít a nyugat- európai vonalakon, ennél lassúbb járműveket már nem is lehet közlekedtetni például az Ausztriába vagy Németországba közlekedő EuroCity vagy EuroNight vonatokon. A MÁV-Start által kifejlesztett és Szolnokon készített két jármű 2015 júniusában kapta meg a típusengedélyt a hazai és a nemzetközi közlekedésre, így a sorozatgyártás is megkezdődhet.

A hónap elején megjelent kormányhatározat szerint további száz, belföldi forgalomra alkalmas InterCity (IC+) kocsi gyártására adódik lehetősége a MÁV-Startnak, ennek az előkészítése is zajlik. A száz jármű mintegy harmincmilliárd forintba kerül. A kormány arról döntött, hogy 2018-ban 4,8 milliárd forintot, 2019-ben pedig további tízmilliárd forintot szükséges betervezni a költségvetésbe, és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatási szerződést köt a MÁV-Starttal. A fennmaradó 15,2 milliárd forintot is az állam fizeti ki, mégpedig úgy, hogy olyan, korábban elmaradt juttatásokat térítenek meg, amelyeket a közszolgáltatást megrendelő állam elismert, és a vasúttársaságot illeti. Ezek a kocsik alapvetően abban térnek el a nemzetközi változattól, hogy a futóművük 160 kilométeres haladásra lesz alkalmas. Ilyet némileg olcsóbban lehet vásárolni, mint amilyenek az IC+ -okon a jelenleg is használt forgóvázak. Ezek beszerzésére a vasúttársaság közbeszerzést ír ki. A belföldi forgalomban is lesznek akadálymentesített járművek, illetve többcélú, családbarát kialakítású szakaszok is.

A kocsik Szolnokon, valamint a dunakeszi járműjavítóban készülnének. A probléma a szakértők szerint ott lehet, hogy Szolnok jelenleg járműjavító, és nincs felszerelve olyan műszerekkel és gépekkel, amelyek ilyen jelentős sorozatgyártásra lennének alkalmasak. A két helyszínen történő gyártás pedig a költségeket megnöveli. A prototípusokhoz képest az utastérben is lehetnek változások, hiszen a jelenlegi kocsik olyan kényelmetlen ülésekkel készültek, hogy a németek már a kezdet kezdetén jelezték: mindenképpen más típusú üléseket szeretnének azokba a járművekbe, amelyeket Németországban közlekedtetne a MÁV-Start. A vasúttársaság ugyanis minden bizonnyal a költséghatékonyságot figyelembe véve olyan gyártóktól rendelt utasüléseket, amelyek a közelmúltban az innovációra túl nagy figyelmet nem fordítottak.